RUDERSDAL: Efter at have afprøvet virtuel hjemmepleje i en længere periode, gør det nu Rudersdal til et fast tilbud til borgere, som vurderes at have gavn af det. Indtil videre har 40 borgere i kommunen prøvet virtuel hjemmepleje.
En af dem er Tove Falk fra Nærum:
- Jeg er meget mere rolig om morgenen, når jeg vågner med visheden om, at jeg bliver kaldt op over skærmen. Det er meget beroligende at kunne tale med et andet menneske og se hende samtidig. Jeg har generelt fået det bedre psykisk, siger hun om forsøget, der nu gøres permanent.
Den virtuelle hjemmepleje fungerer ved, at hjemmeplejen på et nærmere aftalt tidspunkt kontakter borgeren ved at trykke på en dialogboks på skærmen. Hos borgeren signalerer en ringetone, at der er et opkald på skærmen, og når borgeren tænder for skærmen, kan begge parter se og høre hinanden.
Altid en individuel vurdering
Det er ikke alle besøg, der kan erstattes med skærmen, understreger formanden for social- og sundhedsudvalget, Birgitte Schjerning Povlsen (K). Virtuel kontakt beror altid på en individuel vurdering af borgerens behov:
- Der kan være rigtig god fornuft i at erstatte nogle af de fysiske besøg af hjemmeplejen med virtuel kontakt, særligt når det gælder hjælp til at strukturere dagen, tilberede sin mad eller fx hente allerede tilberedt mad i køleskabet. Det har vist sig, at virtuel kontakt er med til at gøre borgerne mere selvhjulpne og mindre afhængige af hjælp fra hjemmeplejen, siger Birgitte Schjerning Povlsen.
Den virtuelle hjemmepleje bliver fremover en permanent del af kommunens tilbud til borgere som er visiteret til ernæringsbesøg, strukturerende besøg eller medicingivning og som vurderes at kunne profitere af virtuel kontakt. Desuden skal virtuel kontakt fremover anvendes til at støtte borgere i at forblive selvhjulpne efter et forløb med rehabiliterende træning.
mk
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Socials artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Socials artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Social
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.