En lang række af landets skoler, hvor der er mange tosprogede elever, har store vanskeligheder med elevernes faglige niveau. Undervisningsministeriet har i alt sat særligt fokus på 41 skoler - hvoraf 18 har mere end 30 pct. tosprogede elever. Skolerne oplever, at det er vanskeligt at engagere forældrene i et samarbejde, og at eleverne ikke følger med i undervisningen. Fortsætter tendensen, vil mange børn forlade folkeskolen med alt for ringe færdigheder, skriver Søndagsavisen.
24 af de 41 skoler har så store vanskeligheder, at Undervisningsministeriet har påbegyndt en decideret handlingsplan for at rette op på problemerne. På trods af at der blandt skolerne i fokus er en høj procent af tosprogede elever, mener formand for skolelederforeningen Claus Hjortdal, at der først og fremmest er tale om et socialt problem - ikke et kulturelt. Undervisningsminister Ellen Trane Nørby (V) erkender problemerne.
- Vi er ikke gode nok til at bryde den sociale arv, og det faglige niveau er for lavt på mange af de skoler. Derfor har vi indført dette tilsyn med skolerne, så vi kan sætte ind og rette op. Men det er et langt sejt træk. I forbindelse med tilsynet stiller vi fra ministeriets side læringskonsulenter til rådighed, så de kan støtte skolerne i at rette op på problemerne, siger hun til Søndagsavisen.
dc
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Socials artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Socials artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Social
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.