Når udlændinge møder op til sprogundervisning for at lære dansk, er omfanget og karakteren af undervisningen vidt forskellig rundt om i landets kommuner, skriver Berlingske. Afhængigt af hvilket sprogcenter, udlændinge går på, kan undervisningens omfang variere fra ni til 18 ugentlige lektioner.
Det viser en ny omfattende undersøgelse af danskuddannelserne for voksne udlændinge, som udbydes af private og kommunale sprogcentre. Undersøgelsen er gennemført af den uafhængige statslige organisation, Danmarks Evalueringsinstitut, der har modtaget redegørelser fra 91 pct. af landets 55 sprogcentre.
- Det er bemærkelsesværdigt, hvor store forskelle der er. Af undersøgelsen fremgår det også, at sprogcentrene heller ikke har en ensartet forståelse af målene med danskundervisningen. Nogle sprogcentre svarer, at de aktivt arbejder med at få kursisterne videre i arbejde eller uddannelse, mens andre mener, at de har en mere afgrænset opgave, som primært handler om at lære kursisterne dansk. Inden for det seneste år har 20 pct. af sprogcentrene hverken samarbejdet med jobcenter eller virksomheder, og hele 40 pct. har ikke samarbejdet med andre uddannelsesinstitutioner, og det er ikke hensigtsmæssigt, mener projektleder på undersøgelsen, Ida Marie Behr Bendiksen.
Læs historien hos Berlingske
ka
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Socials artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Socials artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Social
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.