Et nyt tiltag i Aarhus Kommune skal ruste de ansatte i kommunens ældrepleje til at forebygge konflikter ved at blive bedre til at lytte til borgerne. Projekt Styrket Borgerkontakt hedder tiltaget, og det er inspireret af erfaringer fra Holland.
I Holland viser undersøgelser, at antallet af klager er halveret, og at der er sparet mellem 20 og 30 pct. i tid og penge, efter at metoden blev introduceret i 20 offentlige institutioner. Samtidig er de ansattes jobtilfredshed steget med 20 pct. Det skriver Kristeligt-Dagblad.
Ud over Aarhus har også Favrskov og Furesø kommuner samt Bispebjerg og Frederiksberg hospitaler erfaringer med metoden. Desuden tilbyder Københavns Kommune og flere andre steder i landet konfliktmægling mellem plejehjemsansatte og pårørende.
lcl
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Socials artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Socials artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Social
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.