HOVEDSTADEN: Siden Glostrup Hospital i 2011 indførte trivselsagenter i rengøringen, er sygefraværet faldet fra 4,23 til 2,98 pct., skriver foa.dk. Baggrunden var en undersøgelse, der pegede på problemer med arbejdsmiljøet. De 250 ansatte i rengøringen udpegede 25 kolleger, der blev uddannet som trivselsagenter.
De skal konstant være opmærksomme på, om kollegerne har det godt og gribe ind, når de ikke har det. Da kollegerne selv har udpeget dem, er der tale om personer, der er både respekterede og vellidte. På et todages kursus lærte de blandt andet en værdsættende tilgang til problemerne:
Man ikke kritiserer en kollega for altid at komme for sent, men spørger om årsagen, og om man eventuelt kan hjælpe. Man kan bede trivselsagenten tage et problem op blandt kollegerne, hvis ikke selv man har modet. Og hører trivselsagenterne nogen sladre om en kollega, der ikke er til stede, påtaler de det og beder om at tage emnet op, når den omtalte selv er til stede. Deres nye funktion betyder, at det er nemmere at spørge, hvordan en kollega har det - uden det virker som nyfigenhed.
ka
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Socials artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Socials artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Social
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.