
I går satte en 68-årig kvinde ild til sig selv på borgerservice i Sorø. Men det er langt fra første gang, en borger sætter ild - eller truer med at sætte ild – til sig selv, i forbindelse med socialsager. Fire gange på fire år, har borgere enten forsøgt eller er lykkedes med at sætte ild til sig selv.
Sagen fra Brøndby i april 2014 er vel nok den mest spektakulære af de tre foregående sager. Både fordi det rent faktisk lykkedes for borgeren at antænde sig selv, og fordi det blev med døden til følge. Ydermere har der længe kørt en sag i pressenævnet om Radio24Syvs dækning af sagen, hvor man gav kommunen skylden for dødsfaldet.
Siden har også jobcentre i Frederiksværk og i Ringe været ude for, at borgere har truet med at sætte ild til sig selv.
Alt var på plads
I Brøndby fortæller kommunaldirektør Anders Lou til dknyt, at man allerede på daværende tidspunkt havde placeret en rådhusbetjent i borgerekspeditionen på rådhuset. Derudover har kommunen også andre tiltag:
- I kontorer, hvor der foregår sagsbehandling, der kan være konfliktfyldt, har vi i flere år haft flugtveje og alarmknapper med tilkald af rådhusbetjente og kolleger fra omkringliggende kontorer, siger Anders Lou og fortsætter:
- Dette var på plads ved den ulykkelige hændelse, hvor en borger satte ild til sig selv foran rådhuset. Vores rådhusbetjente kvalte ilden ved at hylle borgeren ind i tæpper og derpå overhælde borgeren med vand, indtil hjælp nåede frem. Der blev med det samme kaldt på ambulance og politi. Kommunen blev i øvrigt rost af politiet og Falck for vores hurtige og gode håndtering af hændelsen, siger Anders Lou til dknyt
Forebyggelse er svært
Men er det overhovedet muligt at forebygge, at den slags hændelser sker? Ikke rigtigt, lyder det fra Foreningen af Socialchefer i Danmarks formand, Helle Linnet. Hun mener, at det er umuligt at være klædt godt nok på til at håndtere alle sager, som for eksempel sagen i Sorø, som hun kalder meget tragisk.
- Men vi har flere og flere sager, hvor vi skal sørge for debriefing og supervision, så vi sikrer, at vores medarbejdere kommer ud på den anden side uden varige mén. Jeg kan ikke se, man kan forebygge den her slags hændelser. Vi skal selvfølgelig tænke på vores kommunikation, og hvordan vi tilrettelægger vores arbejde. Men det er også et samfundsproblem og et livsvilkår, at der sker nogle voldsomme ting i vores arbejde, siger Helle Linnet.
Men forebyggelse er svært.
- Over de seneste fire år har der været fire kommunale sager, hvor borgere har forsøgt at sætte ild til sig selv, men sammenligner man med antallet af sager, vores medarbejdere har om dagen, har de jo ingen chance for at forudse, at det kan ske i den enkelte sag, siger Helle Linnet.
Fire brandsager siden 2014
Siden april 2014 har der været fire sager om borgere, som enten har forsøgt eller er lykkedes med at sætte ild til sig selv.
- I april 2014 omkom en 40-årig mand, efter han havde sat ild til sig selv foran rådhuset i Brøndby.
- I juni 2015 forhindrede vidner en mand i at sætte ild til sig selv foran borgerservice i Frederiksværk.
- I december 2017 hældte en 30-årig mand benzin ud over sig selv og truede med at sætte ild til sig, hvis ikke han kom i tale med ledelsen af borgerservice i Ringe.
- I januar 2018 satte en kvinde ild på sig selv. Hun er fortsat indlagt på Rigshospitalet
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Socials artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Socials artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Social
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.