
ESBJERG: Ankestyrelsen har stillet Esbjerg Kommune nogle kritiske spørgsmål i forhold til kommunens venteliste til botilbud, hvor borgere har ventet i op til ni år. I mandags havde økonomiudvalget i kommunen punktet på dagsordenen, og der blev et svar til styrelsen vedtaget.
I april kom det frem i medierne, at Esbjerg Kommune havde 20 handicappede borgere på venteliste til et botilbud, hvoraf de 12 har ventet mellem fire og ni år. Kommunen mente dog ikke, at den bryder loven om kommuners generelle forsyningspligt.
- Jeg mener ikke, vi bryder loven. Det er korrekt, at der er en forsyningsforpligtigelse, men der er ikke sat dage, måneder eller år på, hvor længe man må stå på en venteliste, sagde Lise Willer, direktør for Borger & Arbejdsmarkedsområdet i april til Jydske Vestkysten.
Ankestyrelsen vil konkret have svar på tre spørgsmål i forhold til, om styrelsen eventuelt vil rejse en tilsynssag:
- Hvad er de faktiske forhold vedr. Esbjerg Kommunes venteliste til botilbud for handicappede borgere?
- Hvorvidt det er korrekt – som Esbjerg Kommune er citeret for at have oplyst – at det er kommunens opfattelse, at '... problemstillingen (kan) koges ned til et simpelt spørgsmål om kroner og ører. ', jf. Jydske Vestkysten den 18. april 2017, og '... at der er en forsyningsforpligtelse, men der er ikke sat dage, måneder eller år på, hvor længe man må stå på en venteliste... jf. Jydske Vestkysten den 21. april 2017?
- Hvad Esbjerg Kommune påtænker at foretage sig vedrørende ventetider for voksne handicappede til botilbud?
Venteliste reduceret med syv
I økonomiudvalgets svar til Ankestyrelsen anerkender man, at situationen er problematisk for de omfattede borgere, men også at man har gjort noget ved problemerne:
'Den aktuelle venteliste er efter en grundig gennemgang og bevægelse i målgruppen reduceret fra 20 til 13 borgere. Bevægelsen skyldes, at borgerne har fået et botilbud eller et børnetilbud er blevet godkendt til voksentilbud.'
Desuden uddyber kommunen årsagen til borgeres ventetid og eventuelle begrundelser for, hvorfor borgeren endnu ikke har modtaget et botilbud. Kommunen påpeger, at i flere tilfælde skyldes en lang ventetid, at borgerens pårørende kun ønsker et konkret botilbud, og derfor har afvist de tilbud, som kommunen har kunnet tilbyde.
Ude af kontekst
I forhold til, at styrelsen vil have svar på to udtalelser, svarer kommunen, at begge citater 'er taget ud af en sammenhæng.'
Kommunen fastslår i sit svar til styrelsen, at 'De borgere, der står på venteliste har et tilbud, der i ventetiden, i et vist omfang erstatter det behov, et botilbud kan tilgodese. Samtidig var det vigtigt at gøre opmærksom på, at Esbjerg Kommune hele tiden arbejder på at finde egnede boliger til borgerne.'
Fremadrettet vil Esbjerg Kommune 'arbejde løbende på at finde løsninger for de borgere, der står på venteliste til et botilbud, og der sker hele tiden bevægelse.'
Kommunen oplyser i sit svar, 'at der til budget 2018 udarbejdes forslag til afhjælpning af ventetider for voksne med fysiske og/eller psykiske funktionsnedsættelse til botilbud.'
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Socials artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Socials artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Social
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.