ASSENS: Arbejdsmiljøet er nu forbedret så meget i Børn- og
Ungeafdelingen i Assens Kommune, at Arbejdstilsynet har valgt at ophæve det påbud, afdelingen fik i foråret 2014, skriver kommunen.
Påbuddet kom oven på en situation i afdelingen med pressede medarbejdere, der ikke kunne overskue arbejdsopgaverne, følte sit talt ned til og oplevede skældud fra ledelsen. Det drejer sig blandt andet om højt arbejds- og tidspres, som ifølge Arbejdstilsynet øger medarbejdernes risiko for at få stress og stressrelaterede sygdomme som angst, depression og hjertekarsygdomme, kunne vi beskrive sidste år.
- Vi har været igennem en længere proces, hvor vi i et samspil mellem ledere og medarbejdere har arbejdet benhårdt på at forbedre vores arbejdsmiljø. Blandt andet via øget dialog, bedre styring af sagerne og tættere ledelse. Vi har nået en milepæl nu med Arbejdstilsynets beslutning om at ophæve påbuddet. En milepæl, som jeg glæder over, siger Morten Madsen, vicedirektør Velfærd, Familie, Unge og Uddannelse, ifølge kommunen.
Ambitionen er 35 sager pr. medarbejder
Trods de positive takter understreger Morten Madsen samtidig, at afdelingen ikke er i mål endnu:
- Det er vigtigt at pointere, at vi er nået et godt stykke vej, men at vi fortsat ledelsesmæssigt har stort fokus på at sikre, at arbejdsmiljøet er godt og fagligheden høj.
Et synspunkt, der bakkes op af medarbejderrepræsentanterne Kirsten Hasseltoft og Helle Schmidt Lauritsen:
- Vi har været i en god proces, hvor der har været et godt konstruktivt samarbejde med ledelsen. Vi er ikke i mål endnu, men vi har en tro på, at det kommer vi.
Som et led i processen og for at nedbringe antallet af sager pr. medarbejder, har Børn- og Ungeafdelingen bl.a. fået tilført ekstra ressourcer i efteråret i form af en ekstra sagsbehandler og to tidsbegrænsede ansættelser. Det har betydet, at antallet af sager pr. medarbejder nu ligger i snit på 42 - og derfor tæt på de 40 sager, som oprindeligt var sat som mål.
- Min ambition, og det vi som ledelse arbejder hen imod, er, at vi får bragt antallet af sager yderligere ned til omkring 35 sager pr. medarbejder, som er det, Dansk Socialrådgiverforening anbefaler, siger Morten Madsen.
ka
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Socials artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Socials artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Social
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.