Siden 1. januar 2018 har kommunerne kunnet bevilge forebyggende hjælp og støtte til voksne, som enten har nedsat funktionsevne, sociale problemer eller risiko for at få en af delene. Det sker efter servicelovens paragraf 82 a-c.
Den mulighed er der kun en fjerdedel af kommunerne, som ikke har benyttet sig af, fremgår det af en ny rapport fra Ankestyrelsen.
Hjælpen kan gives på tre forskellige måder, og de bruges sådan af kommunerne:
- 64 pct. tilbyder individuel socialpædagogisk støtte
- 53 pct. tilbyder gruppebaseret hjælp og støtte
- 33 pct. tilbyder sociale akuttilbud
Der er forskelle på, hvordan indsatserne er organiseret, og hvordan der visiteres til dem. Nogle steder er det åbne tilbud, hvor borgeren blot henvender sig, andre steder skal det bevilges af kommunen, viser rapporten, som bygger på svar fra 92 kommuner på et spørgeskema og kvalitative interviews i syv.
Især glade for akut støtte
Den individuelle og gruppebaserede støtte bruges især til personer med psykiske og sociale vanskeligheder, der for eksempel har brug for at få styr på deres økonomi eller struktur i deres hverdag og hjem, fremgår det.
Akuttilbud bruges til at hjælpe borgere i akut krise. Det sker via telefonsamtaler, fysisk fremmøde og overnatningstilbud i kortere perioder.
Flere kommuner beskriver, at personer med fysiske og psykiske handicap i mange tilfælde falder uden for målgruppen ved at have behov for en mere langvarig eller permanent støtte.
Ville ellers ikke få hjælp
Kommunerne vurderer især de sociale akuttilbud positivt, fordi de kan støtte borgere i at blive i eget hjem og forebygge indlæggelse.
Helt overordnet oplever kommunerne ifølge Ankestyrelsen, at de nu har mulighed for at hjælpe en gruppe borgere med lettere og mere afgrænsede problemer, som ellers ikke ville have fået den rette og nødvendige hjælp.
Af de kommuner, som ikke bruger de nye muligheder, planlægger eller overvejer flere også at tage bestemmelserne i brug. Andre mener ikke at have behov for dem, men at andre bestemmelser i serviceloven dækker behovet.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Socials artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Socials artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Social
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.