Et år med corona pressede Den Nationale Videns- og Specialrådgivningsorganisation, Viso, med ekstra mange henvendelser om de faste rådgivningsydelser og nu også coronahåndtering. Antallet af henvendelser steg med 56 pct. fra 5.545 i 2019 til 8.631 i 2020 - heraf omhandlede 2.761 coronahåndtering, fremgår det af Visos årsrapport for 2020.
Viso der hører under Socialstyrelsen, står for rådgivning til kommuner, borgere og sociale tilbud i komplicerede sager på socialområdet. Der blev i 2020 udvidet med en hotline og skriftlig vejledning om corona. Trods det øgede pres i antallet af henvendelser både om corona, men også en stigning i de almindelige henvendelser på seks pct., blev der kun gennemført knap fem pct. flere rådgivningsforløb.
- Vi forventer, at antallet af henvendelser og rådgivningsforløb også vil stige i 2021. Derfor har vi særligt fokus på, hvordan vi kan håndtere den øgede efterspørgsel, så vi også fremadrettet kan leve op til brugernes behov for specialiseret rådgivning på højt niveau, siger kontorchef Adam Paaby fra Viso.
Rådgivningsorganisationen vil analysere sin indsats og sit arbejde for også at kunne følge med det stigende antal sager. Selvom der har været mere travlt og et større pres, så er tilfredsheden med Viso stadig stor. I besvarelser fra modtagerne af Visos ydelser udtrykker 92 pct. at være tilfredse med rådgivningen. Det store pres førte dog til et 3,7 mio. kr. større forbrug, end der er bevilget.
mh
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Socials artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Socials artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Social
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.