
AARHUS: Aarhus Kommune har aflønnet en stor gruppe handicaphjælpere for lavt. Den praksis underkendes nu af Statsforvaltningen, oplyser Landsorganisationen Borgerstyret Personlig Assistance, LOBPA, der er tilfreds med afgørelsen og ser frem til, at loven bliver overholdt i alle landets kommuner.
Aarhus Kommune har anvendt så forskellige overenskomster som for buschauffører og maritimt personale for at sammensætte lønnen til anslået 1.000 handicaphjælpere årligt i og omkring Aarhus.
Konsekvensen har været, at hjælpere til mennesker med handicap har fået anslået 9 mio. kr. for lidt i løn om året. Efter flere henvendelser fra LOBPA har Statsforvaltningen netop afgjort, at den lønmodel ikke er lovlig. Kommuner må ikke shoppe løndele fra mere end én overenskomst.
Statsforvaltningen kræver nu, at kommunen retter op på problemerne.
Satte satserne ned
Ifølge FOA satte Aarhus Kommune for seks år siden satserne for især handicaphjælpernes tillæg ned, fordi omkostningerne var for høje, og der ikke fulgte statsrefusion med. Handicaphjælperne fik stadig den overenskomstmæssige timeløn, mens de tillæg, der er aftalt i overenskomsten for ufaglært social- og sundhedspersonale, blev sat ned, så de passede til andre overenskomsttyper.
Denne praksis er der ikke belæg for i Serviceloven. Overenskomsten skal følges, siger afgørelsen fra Statsforvaltningen.
Forbundsformand Dennis Kristensen fra FOA peger på, at et stort antal kommuner har lavet samme manøvre som Aarhus. Det er derfor tusinder af handicaphjælpere, der gennem årene har fået for lidt udbetalt i løn.
- Det er desværre et mudret løn-billede, der findes lokalt. Vi ved, at en lang række kommuner har ageret ligesom Århus Kommune – og vi ved også, at der er nogle, der stadig følger overenskomsten. Men et præcist billede er svært at give.
Afgørelsen fra Statsforvaltningen siger ikke noget om den manglende løn nu skal efterbetales. Aarhus Kommune bliver i stedet bedt om at få forholdene bragt i orden.
Nationel model påkrævet
Juridisk set er den enkelte handicappede, der har fået for lidt udbetalt af kommunen. Den handicappede er også formelt set arbejdsgiver for handicaphjælperen. Så når der er betalt for lidt til den handicappede, så er det den samme lave ydelse, der er betalt videre til handicaphjælperen. Og i sidste ende står handicaphjælperen så med Sorteper.
De 1.000 handicaphjælpere årligt, der har fået for lidt i løn af Aarhus Kommune, er tilknyttet 220 mennesker med borgerstyret personlig assistance, også kaldet BPA.
- Endelig har vi vished for, hvordan lønnen skal udmåles. Både handicaphjælperne og mennesker med handicap har været påvirket af usikkerheden om aflønningen, siger formand for LOBPA Janne Sander og fortsætter:
- Vi kender desværre til flere kommuner, hvor aflønningsmodellerne efter vores vurdering også er forkert sammensat. Det er ikke nødvendigvis af ond vilje, men loven er svær at navigere i. Både borgere og kommuner fortjener en national model, der sikrer ordnede løn og administrationsbidrag.
ka
Sagen kort
- April 2010:nLOBPA klager til Statsforvaltningen over Aarhus Kommunes lønmodel for handicaphjælpere, der efter LOBPAs opfattelse er ulovlig, idet den bygger på elementer fra forskellige og ikke relevante overenskomster.
- Marts 2010: Socialministeriet indskærper over for kommuner og regioner, at modeller som den i Aarhus Kommune er i strid med loven
- Juni 2010: Aarhus Kommune forklarer, at loven overholdes inden for kommunens økonomiske rammer
- Oktober 2010: Socialministeriet indskærper i en ny bekendtgørelse, at kommuner ikke må basere lønelementer på flere forskellige overenskomster
- Oktober 2010: KL skriver i et notat, at kommuner ikke må basere lønelementer på flere forskellige overenskomster
- November 2010: Det Sociale Nævn afgør i en sag mod Sønderborg Kommune, at kommunen ikke må basere lønelementer på flere forskellige overenskomster
- April 2011: På baggrund af en undtagelsesregel fra loven udtaler Statsforvaltningen sig til fordel for Aarhus Kommunes model
- Februar 2011: Socialministeriet indskærper i en vejledning, at kommuner ikke må basere lønelementer på flere forskellige overenskomster
- November 2011: Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold sender skriver til alle kommuner, at de ikke må basere lønelementer på flere forskellige overenskomster
- Oktober 2014: LOBPA klager til Statsforvaltningen over Aarhus Kommunes lønmodel og påpeger, at Statsforvaltningens vurdering i 2011 byggede på en undtagelsesregel, der ifølge LOBPA ikke kunne anvendes i den konkrete model
- Januar 2015: Aarhus Kommune fastholder lovligheden af sin model
- Februar 2015: LOBPA forklarer Statsforvaltningen, hvorfor undtagelsesregelen er irrelevant
- Maj 2016: LOBPA beder Folketingets Ombudsmand forholde sig til Statsforvaltningens lange sagsbehandlingstid samt til Aarhus Kommunes lønmodel for handicaphjælpere for borgere med BPA
- August 2016: Statsforvaltningen afgør, at Aarhus Kommunes model med at basere lønelementer på flere forskellige overenskomster er ulovlig
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Socials artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Socials artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Social
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.