Tosprogede drenge med arabiske rødder bruger deres modersmål til at mobbe klassekammerater og bagtale lærere, der ikke taler arabisk, når de er i skole, viser ny forskning, skriver Berlingske.
- Al mobning foregår på arabisk. Alle de grimme og onde ord bliver sagt på arabisk, forklarer Jalal El Derbas, der til sin ph.d.-afhandling gennem fem måneder har fulgt to sjetteklasser med mange tosprogede elever. Undersøgelsen sætter spørgsmålstegn ved den gængse opfattelse, at tosprogede børn har faglig gavn af at bruge deres modersmål i skolen. En række forskere bakker op om afhandlingens resultater.
Jalal El Derbas fik et chok, da han gennemgik sine videooptagelser af gruppearbejde med 12-13 årige elever i sjetteklasser på to forskellige folkeskoler med en overvægt af elever med minoritetsbaggrund. Han underviser til daglig i arabisk og interkulturel kommunikation på Center for Mellemøststudier på Syddansk Universitet og har brugt videooptagelserne til at afdække mulige årsager til, at tosprogede elever – især drenge – bliver ved med at halte langt efter deres danske kammerater i uddannelsessystemet.
For få tosprogede i bestyrelserne
Hos foreningen Skole og Forældre, en interesseforening for forældre og skolebestyrelser, har man ikke oplevet problemet.
- Vi har en forældrerådgivning, hvor forældre kan ringe ind med problemer. Det er ikke noget, der er kommet frem der, som noget vi bør være opmærksom på. Men bare fordi, vi ikke har hørt om det, betyder det ikke, at det ikke eksisterer.
- Det, vi oplever, er, at der bliver talt en blanding af arabisk og dansk, der bliver brugt som et vennesprog. Men slet ikke som noget, der bliver brugt til mobning og chikane, siger landsformand for Skole og Forældre Mette With Hagensen, der dog medgiver, at foreningen ikke har et stærkt tag i forældre og elever med minoritetsbaggrund.
- Vi har alt for lidt fat i dem, desværre. Vores direkte medlemmer er skolebestyrelser, og der sidder meget få tosprogede forældre i dem. Det er en gruppe, hvor det godt kan være svært at få indsigt i, hvad der foregår. Men vi prøver at gøre en indsats på den enkelte skole for at få fat i den gruppe. Men det er en vanvittig svær opgave, siger Mette With Hagensen.
ka
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Socials artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Socials artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Social
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.