KØBENHAVN: En konkret klage over Folkeregisterets bødepraksis i Københavns Kommune har fået Borgerrådgiveren til at iværksætte en undersøgelse. I den konkrete klagesag, hvor en dement 97-årig skulle have en bøde, konkluderede Borgerrådgiveren, at kommunens bødepraksis ikke er i overensstemmelse med lovgivningen.
Det er en forudsætning for bødestraf ved for sent anmeldt flytning, at borgeren har handlet forsætligt eller groft uagtsomt. I den konkrete sag fremgik det af kommunens oplysninger, at der på intet tidspunkt blev foretaget en vurdering af, om de subjektive betingelser for bødeforlægget var til stede, og altså om fristoverskridelsen skyldtes, at borgeren handlede forsætligt eller groft uagtsomt. Borgerrådgiveren finder dette meget kritisabelt.
Borgerrådgiveren konkluderede i den konkrete sag generelt, at kommunen ikke har hjemmel til at udstede bødeforlæg uden at vurdere, om de subjektive betingelser i den enkelte sag er opfyldt. Det er ikke nok at konstatere, at registreringen er sket for sent. Forsinkelsen skal også i strafferetlig forstand kunne tilregnes og bebrejdes borgeren. Kommunen har heller ikke hjemmel til at sende en sag til politiet uden at forholde sig aktivt til, om der er grundlag for strafferetlig forfølgelse.
Der kan være flere tilfælde, hvor det er udelukket at udstede et bødeforlæg, f.eks. hvis der alene er tale om simpel uagtsomhed, eller hvis fristoverskridelsen skyldes forhold, som borgeren ikke har ansvar for eller været vidende om mv.
- I den konkrete sag udstedte kommunen bødeforlæg til en borger på 97 år, som kommunen selv har flyttet fra et plejehjem i kommunen til et andet, og som oven i købet lider af demens og har flere andre diagnoser af mental og fysisk art og efter det oplyste har brug for hjælp for at være selvhjulpen. Der er altså tale om en borger, der er i kommunens system, og som flytter mellem to kommunale plejehjem i kommunen.
Godt stillet borger
- Denne borger har været så godt stillet, at en partsrepræsentant gentagne gange og til sidst gennem Borgerrådgiveren har fastholdt, at bøden var urimelig, men mange borgere er berørt, det ved vi fra klager, og endnu flere kunne potentielt blive det i fremtiden, siger borgerrådgiver Johan Busse og fortsætter:
- Kommunen skal overholde loven, og det sker efter min vurdering ikke på dette område. Hverken i den konkrete sag eller generelt. Jeg har derfor iværksat et tilsyn for at gøre mit til at bringe forholdene i orden.
Formanden for Borgerrådgiverudvalget Susan Hedlund (S) tilføjer:
- Vi skal behandle byens borgere på en ordentlig måde, og forvaltningerne skal overholde loven. Jeg er derfor meget tilfreds med, at Borgerrådgiveren går ind i sagen og gør sit for at bringe forholdene i orden.
Borgerrådgiveren har stillet en række spørgsmål og har bl.a. bedt om at få oplyst, hvordan administrationen af området tilrettelægges fremadrettet, så det sikres, at kommunen foretager en konkret vurdering i alle tilfælde, inden der udstedes et bødeforlæg. Borgerrådgiveren har desuden spurgt til, hvilken konsekvensvurdering og bagudrettet genopretning kommunen vil foretage på baggrund af sagen.
ka
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Socials artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Socials artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Social
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.