
KØBENHAVN: Københavns Kommune får særdeles hård kritik for dens håndtering af 77 sager om anbragte børn. Det sker på baggrund af en stikprøveundersøgelse, som kommunens borgerrådgiver, Johan Busse, har foretaget. Det skriver ekstrabladet.dk.
Borgerrådgiveren er uafhængig af kommunens forvaltninger og bistår med tilsyns- og kontrolfunktioner. I undersøgelsen har rådgiveren fundet væsentlige sagsbehandlingsfejl i et hidtil uset højt omfang.
- Jeg finder samlet set sagsbehandlingen i de 77 børns sager helt uantagelig, skriver borgerrådgiveren i rapporten ifølge ekstrabladet.dk.
Der er blandt andet flere tilfælde, hvor der mangler børnefaglige undersøgelser, hvor børnene ikke bliver inddraget i samtaler om deres anbringelse, og hvor forældrene ikke bliver vejledt ordentligt.
Samtidig konkluderer undersøgelsen, at der er et stort antal tilfælde, hvor forvaltningen har handlet uden for sin kompetence eller har omgået reglerne, eller hvor der i det mindste er væsentlige tegn på, at det er sket.
Undersøgelsens resultater er rystende. Det mener Rasmus Kjeldahl, der er direktør i Børns Vilkår.
- Når der er så mange fejl i sagerne, så kan man være alvorligt bekymret for, at der er sket andet end formelle fejl, siger han til ekstrabladet.dk.
Socialborgmester Jesper Christensen (S) erkender, at sagsbehandlingen ikke er god nok:
- Undersøgelsen viser entydigt, at det formelle sagsbehandlingsarbejde ikke er godt nok i Borgercenter Børn og Unge, siger han til ekstrabladet.dk.
- Mit bedste bud er, at ledere og socialrådgivere har øjnene på børnene, men ikke nok på juraen og de regler, der er på området. Det skal man selvfølgelig have.
Ritzau
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Socials artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Socials artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Social
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.