Hvert år forlader elever folkeskolen med karakterer fra 9. klasses afgangsprøve, der er dårligere, end de behøvede at være, skriver Politiken. Det sker alene, fordi skolen ikke formår at løfte eleverne til det forventede niveau.
Sidste skoleår gjaldt det for mindst 43 skoler. Tallene fremgår af en ny analyse fra den liberale tænketank Cepos, der rangerer landets skoler efter den såkaldte undervisningseffekt.
Opgørelsen er baseret på data fra Undervisningsministeriet, der har taget højde for elevernes sociale og økonomiske baggrund. Løfteevnen findes ved at sammenligne elevernes opnåede karakterer med, hvordan man forventer, at de ville klare sig, når man medregner forældrenes uddannelse og indkomst.
- Der er altså nogle skoler, der har elever, der knap nok kan læse og regne, selv om de har gået ti år i skole. De har været gennem et helt skoleforløb uden at få særlig meget ud af det, siger Henrik Christoffersen, forskningschef hos Cepos, til Politiken.
Mette With Hagensen, formand i foreningen Skole og Forældre, opfordrer kommunerne til at handle:
- Det bliver vi nødt til at gøre noget ved. Når det er den historie, der bliver fortalt om folkeskolen, og som vi kan måle os frem til, bliver forældre bekymrede for, om det nu er folkeskolen, de skal sende deres barn i, siger hun til Politiken.
Trivsel betyder meget
Som noget nyt har Undervisningsministeriet i år offentliggjort informationer om elevernes trivsel og fravær og lærernes linjefagskompetencer på de enkelte skoler. Det er netop den slags, der har betydning for, hvor på listen en skole bliver placeret, viser analysen fra Cepos: Elevernes trivsel har større betydning for deres faglighed end skolernes økonomi, skriver Politiken.
Undervisningsminister Ellen Trane Nørby (V) siger om skolernes løfteevne, at det 'bestemt ikke er godt nok' – og at der føres tilsyn med skoler, der 'falder virkelig igennem'.
- Det er børn, hvis muligheder i forhold til uddannelse, job og resten af livet kommer til at stå dårligere, end de burde gøre. Hvis de bare havde valgt en anden skole, havde de stået bedre, siger hun til Politiken.
Claus Hjortdal, formand for Skolelederforeningen, mener, at ministerens udlægning er forsimplet:
- Det tror jeg ikke på. Det er en for simpel måde at forklare en kompleks sag på, for der er mange faktorer, der har indflydelse. Alle skoler gør det så godt, som de kan, siger han til Politiken.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Socials artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Socials artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Social
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.