'Prygl eller eftersidning?' Før 1967 var det ofte valget for elever, der havde lavet ballade i skolen. Som oftest tog man den første mulighed, for kom man hjem med en seddel om eftersidning til forældrene, resulterede det formentlig alligevel i en rask lussing eller det, der var værre.
Men for 50 år siden, den 1. august 1967, var det slut. Afskaffelsen af revselsesretten – det såkaldte spanskrørs-cirkulære – trådte i kraft, og herefter var det forbudt for lærere at afstraffe eleverne korporligt. Siden da er sanktionsmulighederne kun gået i en blidere retning, og i dag er rollerne faktisk byttet helt om, fortæller Keld Grinder-Hansen der er skolehistoriker og tidligere chef for Dansk Skolemuseum.
- Når vi snakker om fysisk kontakt i skolen i dag, så er det nærmest gået den modsatte vej. Det er mere almindeligt, at læreren oplever fysiske overgreb. Det så vi ikke før i tiden, siger han. Det skriver Kristeligt Dagblad.
Sidste år var antallet af påbud fra Arbejdstilsynet i sager om fysisk vold mod lærere rekordhøj. Besøg på 347 skoler udløste 74 reaktioner, herunder 45 påbud og to strakspåbud, på grund af voldelige hændelser mod lærerne i skolerne, og for indeværende år tegner sig den samme tendens. Det kalder på en diskussion om, hvad der fra skole- og lærermæssigt hold kan gøres for at afhjælpe problemet, mener Dorte Lange, næstformand hos Danmarks Lærerforening.
Andet tilbud
- Konkret må man se på, hvad det er for nogle vilkår, lærerne har i forhold til at kunne løfte opgaven. Det skyldes jo også, at der er kommet mere undervisning og færre lærere. Jeg tror ikke, at man kan sanktionere sig ud af det her, men det er klart, at hvis der er elever i klasserne, der har en meget udadreagerende adfærd, så er man nødt til at se på, om der skal laves et andet tilbud til dem, siger Dorte Lange.
I dag er lærerens sanktionsmuligheder over for elever, der opfører sig aggressivt eller på anden måde udviser uanstændig optræden, begrænset til eftersidninger, at smide dem ud af klassen eller midlertidigt bortvise dem fra skolen. Det er i højere grad blevet lærerens eget ansvar at skabe respekt, fortæller Keld Grinder-Hansen.
- Nu kan man sætte eleverne uden for døren og give dem eftersidning, men de kommer jo bare bagud i forhold til resten af klassen. Man satte ikke andre sanktioner i stedet for revselsesretten. Derfor er det op til læreren selv at forme en naturlig autoritet, siger han.
Læs hele historien i Kristeligt Dagblad
ka
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Socials artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Socials artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Social
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.