KØBENHAVN: Der har i 2018 været en stigning i antal henvendelser til Borgerrådgiveren, der behandler københavnernes klager over kommunen, lyder det fra Borgerrådgiveren, Johan Busse.
På klagesiden konstaterer Borgerrådgiveren, at den politiske og administrative opfølgning på området for flexjob og førtidspension ser ud til at have båret frugt, idet antallet af klager over jobcentrene er faldet klart. Også klagerne over Socialforvaltningen er blevet færre.
3.371 telefoniske henvendelser og 741 sager med 839 enkeltstående klagepunkter til skriftlig behandling er det blevet til. Hertil kommer 144 klager og henvendelser løst uden skriftlig behandling.
En væsentlig del af utilfredsheden går på manglende adgang til den hjælp eller de ydelser, borgerne har behov for og mener at være berettiget til.
Langt de fleste af Borgerrådgiverens indsatser – både løsning af borgernes konkrete problemer og råd og vejledning til medarbejderne i kommunen – sker i uformel dialog med forvaltningerne, og i cirka 77 pct. af de sager, som Borgerrådgiveren intervenerede i, var Borgerrådgiveren i tæt samarbejde med forvaltningerne i stand til at løse alle eller nogle af de problemer, som borgerne umiddelbart stod med.
- Uanset om man er ledig eller socialt udsat, skal man have en ordentlig behandling af kommunen. Borgerrådgiverens beretning viser, at der er et behov for et sted at henvende sig, når tingene går galt. Kommunen har dygtige og engagerede medarbejdere, og det handler ikke om dem. Det handler om kommunens evne til både at løfte opgaverne i stor målestok og samtidig bevare fokus på det enkelte menneske, og det handler om, at kommunen til stadighed lærer af sine fejl og arbejder for en god sagsbehandling til borgerne, siger Gyda Heding (EL), næstformand for Borgerrådgiverudvalget, i en kommentar.
ka
For flere oplysninger kontakt:
Borgerrådgiver Johan Busse, tlf. 26 87 13 99 (eller [email protected]) Formand for Borgerrådgiverudvalget, MB Susan Hedlund (A), tlf. 20 45 04 65 Næstformand for Borgerrådgiverudvalget, MB Gyda Heding (Ø), tlf. 30 18 08 26
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Socials artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Socials artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Social
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.