KØBENHAVN: Tal fra foråret 2019 fra Domstolsstyrelsen viser en stor nedgang i antallet af udsættelser af beboere i de almene boliger i København over en årrække på otte år. Det er nu på sit hidtil laveste niveau, siden optællingerne for København startede i 2011.
Samarbejdet mellem boligselskaberne, Socialforvaltningen og Beskæftigelses – og Integrationsforvaltningen er de senere år blevet styrket, hvilket har resulteret i en større indbyrdes forståelse for de forskellige instansers handlemuligheder og begrænsninger. Et styrket samarbejde, tæt kommunikation, et bredt blik på hele borgernes sagsbehandlinger og tidlige opsøgende indsatser er vejen frem.
Både Socialforvaltningen, Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen og en del boligselskaber har flere forebyggende indsatser kørende. Socialforvaltningen arbejder bl.a. for en kontinuerlig og tæt dialog med især Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen, så det er muligt at iværksætte den tidligst mulige indsats, hvis borgeren f.eks. har udfordringer med at betale sin husleje.
Derudover har nogle boligselskaber ansat beboerrådgivere, der hjælper med at løse problemer i tilknytning til boligsituationen. Det kan være lokal gældsrådgivning eller rådgivning og vejledning i sager om f.eks. skilsmisse, boligstøtte, udfordringer i forhold til betaling af husleje eller nabokonflikter.
Generelt sker udsættelserne på baggrund af manglende husleje, på grund af ulovlig fremleje eller hvis husordenen ikke overholdes. Flere boligorganisationer har i 2018 og i 2019 igangsat systematiske indsatser mod ulovlig fremleje, hvilket kan føre til, at antallet af udsættelser stiger igen.
ka
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Socials artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Socials artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Social
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.