Mange borgere, som ikke får medhold i deres sag om barselsdagpenge, børnetilskud eller førtidspension hos Udbetaling Danmark, sender deres klage videre til Ankestyrelsen, som ofte når frem til en helt anden afgørelse. Ankestyrelsen underkender 34 pct. af afgørelserne fra Udbetaling Danmark, oplyser Fagbladet 3F.
- Når mere end hver tredje sag omgøres, er det alvorligt. Det sker nemlig enten fordi afgørelsen er direkte forkert, eller fordi den er behæftet med så væsentlige retlige mangler, at afgørelsen er ugyldig, siger John Klausen, der er lektor i socialret på Aalborg Universitet.
Når en borger klager over en afgørelse fra Udbetaling Danmark, skal Udbetaling Danmark revurdere og behandle sagen igen.
- Det et altså kun, hvis Udbetaling Danmark fastholder afgørelsen, at klagen går videre til Ankestyrelsen. Kun et fåtal af de afgørelser, Udbetaling Danmark træffer, bliver der klaget over. Der kan være grund til at antage, at der er mindst lige så mange forkerte og fejlbehæftede afgørelser blandt de sager, der ikke bliver påklaget, forklarer John Klausen.
Udbetaling Danmark oplyser til Fagbladet 3F, at de bruger en ensartet sagsbehandling, fordi det styrker borgernes retssikkerhed. Men det betyder også, at fejlfortolkning af reglerne kan slå igennem på mange sager.
Det var blandt andet tilfældet på pensionsområdet i 2017. Her tilbagesendte Ankestyrelsen 600 sager til Udbetaling Danmark til fornyet behandling. Nu mener Udbetaling Danmark med held at have rettet op på fejl på det område. I år er der indtil nu kun hjemvist 50 sager inden for det felt.
ka
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Socials artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Socials artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Social
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.