ODENSE: En årlig trivselsrapport fra By- og Kulturforvaltningen viser, at lidt flere medarbejdere har været udsat for krænkende adfærd set i forhold til rapporten året før.
Når det gælder krænkende adfærd, som de ansatte oplever fra borgere, er der i 2022-rapporten samlet registreret 43 mod 25 året før. Med tallene fra 2021 i parentes dækker oplevelserne både trusler, fysisk vold, mobning, seksuel chikane, diskriminering og dårlig behandling.
Oplevelserne kan være sket både i og uden for arbejdstiden og kan også have været via digitale medier fx e-mail, sms, sociale medier mv.
Hvad angår krænkende adfærd internt på arbejdspladsen - altså fra ledere og kolleger - er der i den nye rapport registreret 35 tilfælde mod 27 året før.
905 ud af 1.042 ansatte deltog i undersøgelsen, svarende til 87 pct.
Større opmærksomhed
Kontorchef i ledelsessekretariatet Jakob Jørgensen forklarer over for Fyens Stiftstidende, at han ser stigningerne i antal i lyset af MeToo-bevægelsen samt corona-tiden, som kom lige oven i hinanden.
- Den fysiske interaktion har været begrænset set i forhold til 2022. Derudover har vi også en tese om, at der med #MeToo og den generelle samfundsmæssige opmærksomhed er kommet et øget generelt fokus på krænkelser samt at komme krænkende adfærd til livs.
Fakta
Mobning er i rapporten defineret som: Når en person gentagne gange og over længere tid bliver udsat for ubehagelige eller negative handlinger på sit arbejde. For at kunne sige at noget er mobning, må den, der bliver mobbet, føle, at det er svært at forsvare sig.
Med seksuel chikane menes al form for uønsket seksuel opmærksomhed, f.eks. berøringer, verbale opfordringer til seksuelt samkvem og sjofle vittigheder og kommentarer.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Socials artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Socials artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Social
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.