
I år får over 2.200 fattige og udsatte børn mulighed for at starte skolelivet på lige fod med deres nye klassekammerater. Deres ansøgninger til Skolestartshjælp er nemlig blevet godkendt af Dansk Folkehjælp.
Hjælpen kommer i form af en pakke, der består af en skoletaske, et penalhus, en madkasse, en drikkedunk, bøger og opgavehæfter, en tablet samt to gavekort til nyt tøj og læringsmidler til første skoledag. Hjælpen gives til familier, der er på overførselsindkomst og har et meget begrænset økonomisk råderum.
Projektet har siden sin opstart i 2020 set en stor årlig stigning i antallet af familier, der søger om hjælp til skolestart. Antallet steg fra første års 1.275 ansøgere med 21 procent til 1.541 i 2021, og med en stigning på 47 pct. røg det altså i år op på 2.268 ansøgninger.
Trods stigningen i antallet af ansøgere forventer generalsekretær Klaus Nørlem, at der også i de kommende år kan leveres Skolestartshjælp til alle ansøgere.
- Det er et meget snævert indsatsområde. Der er ikke forfærdelig mange flere, der lever op til kriterierne for at kunne få Skolestartshjælp, siger han.
Klaus Nørlem regner med, at antallet af ansøgere ikke vil komme meget over 2.500 i de kommende år, og det er der økonomi til hos Dansk Folkehjælp. Det er dog en undtagelse, at alle ansøgere kan få økonomisk hjælp.
- I stort set alt socialt arbejde, som Dansk Folkehjælp tilbyder, har vi langt flere ansøgere, end vi har mulighed for at hjælpe, fortæller Klaus Nørlem.
Boggaver hjælper
Tal fra Dansk Folkehjælp viser, at det særligt er unge kvinder, der søger om hjælp til deres børns skolestart. Hele 91,3 procent af årets ansøgere var kvinder. Dertil var 81,7 procent af dem enlige forsørgere, og lidt over halvdelen, 55,9 procent, er i aldersgruppen 20-29 år.
Fordelingen mellem regionerne er derimod jævnt fordelt med undtagelse af Nordjylland, der kun udgjorde 10,5 procent af de samlede ansøgere.
Simon Calmar Andersen, chef for TrygFondens børneforskningscenter på Aarhus Universitet, fortæller, at der er forskel på fattige og velhavende børns trivsel i skolen.
- Vi kan se, at børn fra mindre velstillede familier trives og klarer sig dårligere i skolen. Og vi ved, at når vi i vores forskning har givet bøger til mindre velstillede børn, som de kan læse sammen med deres forældre derhjemme, så hjælper det dem fagligt i skolen.
ka
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Socials artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Socials artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Social
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.