HOLBÆK: Børn, der bryder sammen, og pædagoger, der må søge psykologhjælp - alt sammen, fordi Socialtilsyn Øst har været på besøg. Socialtilsynet har fået kritik for måden, det udfører sine tilsyn på, og desuden for at have et dårligt arbejdsmiljø.
Derudover viser det sig nu, at Socialtilsyn Øst også er det tilsyn i landet, der får flest klager. Det viser en aktindsigt, som DR Sjælland har fået i Ankestyrelsens afgørelser. Alene i år har Ankestyrelsen behandlet 32 klagesager over Socialtilsyn Øst, og knap halvdelen af sagerne har de fået underkendt. Det er langt mere end de øvrige fire socialtilsyn i landet.
Det samme gælder sidste år, hvor Socialtilsyn Øst også havde markant flere klager i Ankestyrelsen end de øvrige socialtilsyn.
- Det er meget markant, at der er mange flere klagesager vedrørende Socialtilsyn Øst og i et vist omfang også Socialtilsyn Midt. Dernæst er Socialtilsyn Øst klart overrepræsenterede, når det handler om afgørelser fra Ankestyrelsen, som underkender tilsynenes afgørelser, siger Sten Bønsing, lektor i forvaltningsret ved Aalborg Universitet, til DR Sjælland.
Men ifølge leder af Socialtilsyn Øst Henriette Lindberg skyldes det, at de opfordrer tilbuddene til at klage.
- Vi er meget aktive i at bede tilbuddene om at klage. Ankestyrelsen ser på, om vi træffer de rigtige afgørelser, og det er vores måde at se, om vi gør det rigtigt, siger hun til DR Sjælland.
Henriette Lindberg mener desuden, at et højere antal underkendte sager hænger sammen med, at de også har flere klager end de andre tilsyn.
Men Sten Bønsing mener ikke, det er forklaring nok.
- Der skal jo altid gives en klagevejledning, det gør de forhåbentlig i alle tilsynene. Men det ændrer jo ikke på, at de bliver underkendt i uforholdsmæssigt mange sager, siger han.
ka
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Socials artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Socials artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Social
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.