KØGE: Køge Kommunes tiltag for at forbedre forholdene på plejehjemmet Nørremarken, hvor en TV2-dokumentar sidste måned påviste yderst kritisable forhold, bl.a. i form af grov omsorgssvigt, stiler mod at forbedre forholdene på hele plejeboligområdet. Det viser et notat, som kommunens ældre- og sundhedsudvalg i dag tager stilling til.
I forhold til Nørremarken er der fx sat gang i en proces med fokus på mere personcentreret omsorg, når det handler om relationer til fx demensramte - med supervision af medarbejderne. Den proces skal der efterfølgende samles op på, så den kan udbredes til hele plejeboligområdet. Der er også udarbejdet en ny instruks til medarbejderne om magtanvendelse i forhold til serviceloven, som de bliver undervist i. Derudover er der indført daglig faglig sparring for medarbejderne og tre ugentlige såkaldte fokuspunkter for god faglig praksis.
Forvaltningen overvejer i det hele taget en sundhedsfaglig gennemgang og vurdering for hele området for at afdække, om der er behov for en generel faglig opkvalificeringsindsats.
- Da vi fik meldingen om TV2-dokumentaren i starten af september, skulle vi først have standset ulykken. Men vi var også klar over, at vi har en sag, hvor vi ikke kun skal kigge på Nørremarken, men på alle vores plejehjem. Jeg har sagt, at alle sten skal vendes, og vi skal ind i alle rapporter fra tidligere og undersøge, om der er noget, vi har overset, både fra forvaltningen og fra politisk sige, siger ældreudvalgsformand Bent Sten Andersen (løsgænger) til sn.dk.
Kultur og ledelse
En forbedring af kulturen skal heller ikke bare skal gælde den kritiserede på Nørremarken, men skal på længere sigt også ud til hele plejeboligområdet. Til processen med at forbedre fx samarbejde og arbejdspladskultur lægger forvaltningen op til at inddrage en ekstern partner.
Når det gælder ledelse ønsker forvaltningen at bruge Nørremarken som sted for afprøvning. Det gælder fx indførelse af såkaldt nærledelse på de enkelte plejeafsnit, hvor beboere, pårørende og medarbejdere inddrages. Det betyder i første omgang, at der indføres en koordinatorfunktion på de enkelte plejeafsnit, der kan bidrage til bedre planlægning og få arbejdsgange og instrukser indarbejdet.
Endelig planlægger forvaltningen en større ledelsesanalyse i samarbejde med HR for at afdække behovet for kompetencer og kvalifikationer hos ledere på ældreområdet. Ligesom der også vil blive set på, hvordan nye medarbejdere "onboardes", hvordan trivslen generelt kan øges og hvordan, vikarforbruget på området udvikler sig.
Efter et beboer- og pårørendemøde 2. november, undersøger forvaltningen også, hvordan der løbende vil kunne laves tilfredshedsmålinger blandt pårørende på hele plejeboligområdet.
Her-og-nu-indsatsen
Udover den kritiske TV-dokumentar om Nørremarken pegede Styrelsen fra Patientsikkerhed ved to tilsyn i oktober på kritisable forhold på stedet, hvorefter udkast til påbud er blevet sendt til partshøring til kommunen - bl.a. med registreringer af mangel på sygeplejersker og usystematisk journalføring.
Kommunen indsatte derfor, for en periode, en kvalitetskonsulent og fire sygeplejersker med stærk faglighed og erfaring med netop systematisk dokumentation og journalføringen. Derudover er der ansat en ny udviklings- og kvalitetssygeplejerske som sammen med den nye leder skal løfte den faglige kvalitet.
– Når vi har sat fire ekstra sygeplejersker ind, så er jeg tilfreds. Men jeg er ikke tilfreds med, at jeg står i en situation og skal forsvare det, men jeg synes, at forvaltningen har taget det seriøst og arbejdet meget åbent omkring det, siger formand for ældre- og sundhedsudvalget Bent Sten Andersen (løsgænger) til sn.dk
Ældre- og sundhedsudvalget ventes at tage notatet med handleplanen fra forvaltningen til efterretning på mødet torsdag.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Socials artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Socials artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Social
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.