
Der er stor forskel på, hvordan kommuner arbejder i Pædagogisk Psykologisk Rådgivning (PPR), når børn skal udredes for sociale og læringsmæssige vanskeligheder i skolen. Udredning og intervention bliver således grebet forskelligt an. Nogle vægter psykologiske tests højere end den viden, lærere og forældre har om barnet, lyder konklusionen på forskning, som lektor Anne Morin fra DPU, Aarhus Universitet, står bag.
Hun peger på, at de forskellige faggrupper i PPR har hver deres fokus og mål, og at deres faglige afsæt bliver afgørende for, hvordan de definerer problemerne og løsningen på dem. Hendes empiriske arbejde viser således, at udredningsforløbene foregår forskelligt i kommuner.
- PPR-området er i dag tværfagligt med deltagelse af bl.a. psykologer, inklusionskonsulenter, lærere og tale-høre-pædagoger, og hvor de fagpersoner, hvis mål er inklusion, vil arbejde med at skabe deltagelsesmuligheder for barnet i fællesskabet, er formålet med psykologiske test at klassificere og sortere, og det vil i nogle tilfælde lede til eksklusion. Det er et dilemma, mener Anne Morin.
Tests kan ikke give det fulde billede
Helt konkret findes der et eksempel fra hendes feltarbejde på, at en psykolog fra børnepsykiatrien, en PPR-psykolog, en af barnets lærere og barnets forældre var til stede for at diskutere barnets vanskeligheder og mulige indsatser. Viden fra den psykologiske test blev her tillagt mest værdi, mens viden om hverdagen i skolen og familien blev ignoreret. Det endte med, at psykologen anbefalede et skoleskift, selvom læreren var uenig.
- Det er et problem, når man vil forstå barnets samlede livsførelse og have det fulde billede af, hvad der er på spil og hvilke løsninger, der kan være. Min forskning viser, at man kan imødegå det ved at etablere andre og mere ligeværdige samarbejdsformer, siger hun.
Faggrupperne har ikke nok indsigt i hinandens fagligheder, og den psykologiske test er så forskellig fra det, en inklusionskonsulent kan se i barnets hverdag, lyder det.
eo
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Socials artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Socials artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Social
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.