Op til 15 pct. af alle skoleelever har sproglige vanskeligheder, men hvis forældre, pædagoger og lærere arbejder systematisk med at styrke børnenes ordforråd og formuleringsevner, gør det ikke kun børnene til bedre læsere - det styrker dem i alle skolefag. Det viser en forskningskortlægning fra TrygFondens Børneforskningscenter under Aarhus Universitet, skriver Kristeligt Dagblad.
- Vi har godt vidst, at talesprog er en vigtig forudsætning for at lære at læse. Men også i skolens andre fag gælder det, at dét at have et stærkt talesprog er vigtigt for at kunne følge med og forstå, hvad der foregår i timerne, siger Dorthe Bleses, professor i lingvistik ved Aarhus Universitet og en af rapportens fire forfattere.
Derfor har forskerne foretaget en omfattende kortlægning af, hvad der findes af indsatser, som lærere og pædagoger i folkeskolen kan anvende for at styrke talesproget. Og de konkluderer, at alle undersøgte indsatser virker, hvad enten det er digitale hjælpemidler, grafiske illustrationer, direkte instruktion eller højtlæsning.
- Vi kan tydeligt se, at systematisk arbejde med fokus på børnenes talesprog kan øge deres kompetencer. For eksempel er effekten af højtlæsning meget veldokumenteret. Men der findes en hel række indsatser, som for eksempel hjælper børnene med at organisere og visualisere begreberne, så de kan danne sig et godt talesprog, siger Dorthe Bleses.
Nogle af de børn, rapporten beskriver, har nedarvede indlæringsvanskeligheder. Derudover øger det risikoen for at få problemer, hvis man har anden etnisk baggrund end dansk, eller hvis forældrene kun har en kort uddannelse. Gør begge dele sig gældende, er risikoen endnu større.
eo
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Socials artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Socials artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Social
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.