KØBENHAVN: En fælles enhed i København sikrer, at borgere, som bliver ramt af en hjerneskade, kun møder én person, når de skal i kontakt med kommunen, oplyser Københavns Kommunes Sundheds- og Omsorgsforvaltning.
Hvert år får cirka 1.000 borgere i Københavns Kommune en hjerneskade. For at få den rette hjælp skulle hjerneskaderamte borgere tidligere selv stå for koordineringen med flere forskellige forvaltninger i kommunen. Men siden 2016 har borgere med hjerneskade, der har behov for hjælp til koordinering af indsatser i forløbet, fået tilbudt en hjerneskadekoordinator, som er med til at sikre glidende overgange forvaltningerne imellem.
Hjerneskadekoordinationen er en samlet enhed på tværs af Sundheds- og Omsorgsforvaltningen og Socialforvaltningen, som består af fire hjerneskadekoordinatorer samt en sundhedsfaglig administrativ medarbejder. En evaluering viser nu, at det specielt er, når borgerne skal til møder på hospitalet og i overgangen til eget hjem, at koordinatorerne skaber tryghed.
- Hvis man får en hjerneskade, står man i en helt ny - og ofte uoverskuelig - livssituation, hvor man ikke ved, hvad man skal forvente af fremtiden. Derfor har man ekstra stort behov for netop den tryghed og kontinuitet det giver, at hjerneskadekoordinatoren følger deres forløb lige fra begyndelsen, siger Anette Juhl Skov, som er afdelingsleder i Hjerneskadekoordinationen i Sundheds- og Omsorgsforvaltningen.
Hjerneskadekoordinatorerne er borgerens gennemgående kontaktperson og tovholder i forhold til rehabiliteringsforløbet. Borgerne og deres pårørende kan altid kontakte deres hjerneskadekoordinator, hvis eller når der opstår spørgsmål eller problemer.
ka
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Socials artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Socials artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Social
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.