HVIDOVRE: ”Overordnet set for Hvidovre Kommune forekommer det, at der er en tendens til udpræget forråelse”.
Sådan står der i indledningen til årsberetningen fra Hvidovre Kommunes borgerrådgiver, som kommunens økonomiudvalg skal behandle på sit møde den 11. marts.
- Vi ser meget alvorligt på den kritik, der rejses, og selvfølgelig særligt på beskrivelsen af en tendens til udbredt forråelse blandt vores medarbejdere – også selvom borgerrådgiverens samlede konklusion lyder, at kommunen på specifikke områder lever op til god forvaltningsskik og aktivt arbejder med kommunikation og god borgerkontakt, siger kommunaldirektør Jakob Thune.
Borgerrådgiveren er blevet bedt om at hjælpe med at uddybe kritikken om tendens til forråelse. Der er indtil nu givet to konkrete eksempler, som kan tolkes som forråelse.
Årsberetningen og kritikken er blevet drøftet i direktionen og blandt centercheferne, og emnet forråelse og god kommunikation med borgerne vil også blive drøftet i MED-systemet.
Ikke det generelle indtryk
- Vi har umiddelbart svært ved at genkende billedet af ”udbredt forråelse”, og det er ikke det generelle indtryk af, hvordan kommunens ansatte møder borgerne. Men når en sådan kritik rejses, undersøger vi den selvfølgelig nærmere, lyder det fra Jakob Thune.
Han understreger, at borgerne i Hvidovre skal kunne regne med at blive mødt med respekt, høj faglighed og empati af kommunens medarbejdere.
- Det er desværre uundgåeligt, at der bliver lavet fejl i så stor en organisation som Hvidovre Kommune, men vi ønsker at have åbenhed om vores fejl, så vi kan lære af dem. Det er med til at sikre, at medarbejderne har de rette rammer og værktøjer til at kunne løse deres opgaver og arbejde respektfuldt med borgerne, siger Jakob Thune.
Læs sagsfremstillingen og borgerrådgiverens årsberetning her.
Rådgiveren er mediator
- Hvidovre Kommune har haft en borgerrådgiver siden 2014. I 2016 aftalte Hvidovre og Ishøj at dele borgerrådgiver-funktionen i forholdet Hvidovre 60, Ishøj 40 procent.
- Den nuværende borgerrådgiver tiltrådte den 1. august 2022.
- Borgerrådgiveren refererer til byrådet og skal fungere som en mediator mellem borgere og kommunen for at sikre, at borgere får den rette behandling og vejledning.
- Borgerrådgiveren skal med sit arbejde og årsberetning komme med anbefalinger til forbedringer til kommunens betjening af borgerne.
dotn
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Socials artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Socials artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Social
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.