KØBENHAVN: Hvis en borger ikke har en Nemkonto, må kommunen sikre, at borgeren får udbetalt sine penge på en anden måde. Kommunen kan ikke sætte udbetalingen i bero, indtil borgeren får en Nemkonto, eller kræve, at udbetalingen i stedet foretages via en tredjeparts konto, f.eks. en pårørende.
Det udtaler ombudsmanden på baggrund af en sag fra København, hvor en mand fik udsat sin kontanthjælp i et år af den grund.
I december 2022 suspenderede kommunen udbetalingen af kontanthjælp til manden, fordi han ikke længere havde en Nemkonto. Nogle uger senere søgte han om hjælp til at købe en sovepose med henvisning til, at han ikke havde nogen penge, fordi kommunen ikke udbetalte kontanthjælp til ham.
Kritisabelt
Kommunen afviste borgerens ansøgning med den begrundelse, at borgeren havde kontanthjælp stående, som ville blive udbetalt, når han fik en bankkonto eller accepterede en alternativ modtager af pengene.
Borgeren klagede til ombudsmanden over, at kommunen ikke udbetalte pengene til ham. Ombudsmanden har siden undersøgt reglerne om offentlige myndigheders udbetaling af ydelser til personer, der ikke har en Nemkonto - og har desuden undersøgt borgerens konkrete sag og Københavns Kommunes generelle praksis i den slags tilfælde.
Konklusionen er, at den udbetalende myndighed skal sørge for, at pengene bliver udbetalt på anden måde, for eksempel kontant.
- Vi taler i denne sag om en mand, der ikke har fået sin offentlige hjælp udbetalt i et år, og som derved har været efterladt uden midler til sin forsørgelse og basale fornødenheder, fordi kommunen har stillet nogle krav til ham, der ikke er grundlag for. Københavns Kommune burde efter min opfattelse langt hurtigere have fundet en måde at udbetale hans kontanthjælp på. Jeg finder det kritisabelt, at det ikke er sket, siger Folketingets Ombudsmand, Niels Fenger.
Læs ombudsmandens afsluttende brev i sagen.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Socials artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Socials artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Social
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.