
KØBENHAVN: Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd (Vive) har offentliggjort en rapport, hvori de har undersøgt tilfredsheden med jobcenter-forløb blandt københavnske borgere i 2022. Det viser sig, at 79 pct. er tilfredse med deres forløb - svarende til otte ud af ti borgere, oplyser Københavns Kommune i en pressemeddelse.
Det er Beskæftigelses- og Integrationsudvalget, der har bedt om at få undersøgelsen foretaget.
Sidste års undersøgelse tog udgangspunkt i udsatte borgere, hvor der også viste sig en overordnet positiv tilfredshed på ca 77 pct. Undersøgelsen er gennemført hvert år i fire år, hvilket gør det muligt at følge udviklingen over tid. Den første undersøgelse blev gennemført i 2019.
Forperson og borgmester for beskæftigelses- og integrationsudvalget Jens-Kristian Lütken (V) er positiv overfor, at undersøgelsen og dens høje tilfredshedstal kommer netop nu.
- Jobcentrene har på det seneste været et udskældt område, hvor enkeltsager har fået lov til at dominere den generelle opfattelse af det gode stykke arbejde, der bliver udført af medarbejderne. Derfor håber jeg, at denne rapport kan være med til at nuancere billedet af borgernes tilfredshed med jobcentrene, siger han.
Utilfredshed og nedlukning
De resterende 21 pct er ikke helt tilfredse med deres forløb. Utilfredsheden er mest dominerende hos den unge målgruppe. Her er der tale om udsatte, job- og uddannelsesparate og kontanthjælpsmodtagere, der oplever, at de har svært ved at få den rette hjælp, og ikke får tilstrækkelig information om sagsforløbet, så de ikke føler, at de kan forberede sig ordentligt.
Ifølge Jens-Kristian Lütken er det vigtigt, at alle borgere føler sig godt behandlet, og derfor er undersøgelsen også med til at skabe fokus på de områder, der skal arbejdes på.
- Jobcentrene er jo til for de lediges skyld. Derfor er det afgørende, at borgerne oplever, at de bliver behandlet ordentligt og er tilfredse med den indsats, som de ansatte i jobcentrene udfører, siger han.
Men de tilfredse, og utilfredse, borgere kan, som tidligere beskrevet på DK Nyt, måske have udsigt til, at jobcentrenes tilbud ikke længere vil være tilgængelige. Hvis det står til SVM-regeringen, skal jobcentrene lukkes ned, da det vil spare beskæftigelsesområdet for ca tre mia. kr., der kan bruges mere effektivt andre steder.
Forslaget har dog mødt modstand blandt kommunalpolitikere, men det ser ikke ud til, at regeringen har ændret planer trods kommunalpolitikernes betænkeligheder.
SVM-regeringen har ikke udtalt sig om, hvad der skal erstatte jobcentrenes rolle, men det er antydet, at A-kasserne og private leverandører skal spille en større rolle i forbindelse med nedlukningen af centrene.
hss
Bag om tilfredshedsundersøgelsen
- 331 borgere har deltaget i dette års spørgeskemaundersøgelse af Jobcenter København.
- Spørgeskemaet består af syv spørgsmål, der afdækker borgernes oplevelser med jobcenteret. Borgerne haft også haft mulighed for at uddybe deres besvarelser.
- Undersøgelsen fokuserer specifikt på borgernes oplevelse i forbindelse med møder i Jobcenter København – ikke på beskæftigelseslovgivningen generelt eller på borgernes eventuelle oplevelser med andre dele af forvaltningen eller eksterne leverandører.
- Undersøgelsen er gennemført hvert år i fire år, hvilket gør det muligt at følge udviklingen over tid. Den første undersøgelse blev gennemført i 2019.
Kilde: Københavns Kommune Beskæftigelses- og Integrationsforvaltning
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Socials artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Socials artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Social
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.