Lærere, der underviser i dansk som andetsprog, skal være uddannet til det. Men det er langt fra alle underviserne i modtageklasserne, viser ifølge Folkeskolen en ny kortlægning fra EVA.
Det er blevet sværere for en del kommuner at rekruttere lærere til modtageklasserne. Interessen blandt lærerne er stor nok, men det er svært at finde nok, der har uddannelse og erfaring til at påtage sig den ret krævende opgave det er at undervise børn på mange niveauer med tung bagage i rygsækken.
Kortlægningen har set på, hvordan 20 kommuner håndterer de mange nyankomne flygtningebørn i modtageklasser og udslusning til normalundervisning. Lovgivningen siger, at undervisning i dansk som andetsprog skal varetages af medarbejdere som gennem særlig uddannelse eller på anden måde har kvalificeret sig til opgaven. Men kortlægningen viser, at langt fra alle, der i dag varetager den såkaldte basisundervisning har de formelle kompetencer.
Læs rapporten Basisundervisning for tosprogede.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Socials artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Socials artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Social
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.