Kommunale sagsbehandlere udarbejder hvert år tusindvis af individuelle eller familierettede handleplaner, der skal hjælpe borgere med sociale og beskæftigelsesrettede problemer med eksempelvis at komme i arbejde eller i uddannelse. Alene på social-, beskæftigelses- og integrationsområdet skønnes det, at der årligt bliver udarbejdet omkring 950.000 handleplaner til borgere eller familier, lyder det fra Innovationsministeriet.
Og flere af borgerne eller familierne, der har brug for en hjælpende hånd, får udarbejdet flere handleplaner af fx de kommunale social- og beskæftigelsesforvaltninger, der ikke i tilstrækkelig grad koordinerer indsatserne på tværs. Resultatet er, at det kan være vanskeligt for borgerne at få overblik over de indsatser, som kommunerne tilbyder, og at kvaliteten i indsatserne forringes.
Innovationsminister Sophie Løhde (V) vil derfor arbejde for, at kommunerne fremover får lovgivningsmæssige rammer, der giver dem mulighed for at udarbejde én samlet handleplan, der skal skabe bedre sammenhæng i kommunernes indsatser:
Snitflader og overlap
- Vi skal gøre op med, at borgerne mødes med et virvar af bureaukrati og handleplaner i det offentlige. Handleplanerne laves i den bedste mening, men det er ærlig talt svært at se, hvorfor netop de borgere, der har størst behov for hjælp, skal have udleveret flere handleplaner fra kommunernes forskellige forvaltninger. Jeg tror, at de som udgangspunkt vil være bedre tjent med én samlet handleplan, så der kommer bedre sammenhæng i indsatserne, siger Sophie Løhde, der også kan se fordele for kommunerne ved at få færre handleplaner:
- De mange handleplaner, der laves i de kommunale forvaltninger, giver dobbeltarbejde. Så hvis vi kan reducere antallet af handleplaner, vil det ikke bare være en hjælp for borgerne. Det vil også betyde, at kommunerne kan bruge medarbejderressourcerne bedre.
Ministeren vil desuden igangsætte et analysearbejde, der bl.a. skal afdække snitflader, samspil og overlap mellem eksempelvis social- og beskæftigelsesområdet:
- Vi skal blive klogere på, om der er barrierer i kommunernes praksis eller i den nuværende lovgivning, som kan spænde ben for, at vi kan få nedbrudt silotænkningen og tilbyde borgerne en mere helhedsorienteret indsats. Det kan fx være regler, der forhindrer, at forvaltningerne kan dele data i sagsbehandlingen, eller betyder, at den samme borger både får en mentor og en støttekontaktperson, som dækker de samme behov, siger Sophie Løhde.
ka
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Socials artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Socials artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Social
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.