dkmedier
dknyt
dkindkob
dknyt
dksundhed
doi
DK Debat

Lyngby-Taarbæk skifter pårørende-strategi

I stedet for at stikke dem et postkort med kontaktinfo opsøger kommunen nu selv de pårørende til borgere med alvorlig sygdom.
30. DEC 2024 7.55

LYNGBY-TAARBÆK: "De pårørende skal ikke finde os. Vi skal finde dem og tilbyde hjælp".

Det er det nye mantra i Lyngby-Taarbæks nye tilgang til pårørendevejledning på ældreområdet. Den nye tilgang betyder, at Center for Sundhed og Omsorg siden maj 2024 har arbejdet systematisk med at udbrede kendskabet til pårørendevejlederen internt i organisationen og opspore nære pårørende til borgere med en alvorlig sygdom. 

Og netop opsporingsarbejdet anses som en vigtig ingrediens i opskriften, da det ifølge næstformand for ældre- og omsorgsudvalget, Dorthe la Cour (K), er de færreste pårørende til en alvorlig syg, der har overskuddet til selv at søge hjælp:

- Nu opsøger vi de pårørende i stedet for at stikke dem et postkort med kontaktoplysninger til en pårørendevejleder. Det er guld værd. Vores pårørendevejleder kan med sin faglighed både være lyttende og give sparring. Samtidig kan hun give de pårørende værktøjer til at navigere i de vilkår, det er at være pårørende til en nærtstående ramt af alvorlig sygdom, forklarer hun. 

200 samtaler 

Indtil videre har arbejdet med den nye pårørendevejledning resulteret  i bl.a. 200 individuelle samtaler med pårørende og opstart af tre gruppeforløb, hvor pårørende har mulighed for at danne netværk med andre i samme situationen samt få værktøjer til at håndtere hverdagen som pårørende.

Og det glæder formand for ældre- og omsorgsudvalget, Karen Marie Pagh Nielsen (SF), at der bliver taget hånd om de pårørende. 

- Pårørende er en enorm vigtig ressource for mennesker med en alvorlig sygdom. Vi ved, at det kan være belastende ikke mindst psykisk. Som pårørende skal man håndtere bekymringer og hensyn til sin kære, ligesom man kan opleve, at egne behov tilsidesættes. Mange har derfor gavn af at få mulighed for støtte, hjælp og rådgivning i forhold til at tackle situationen som pårørende, siger hun og fortsætter:

- Før i tiden skulle man selv opsøge kommunens pårørendevejleder. Det var der ikke særligt mange, der gjorde. Måske fordi man ikke kendte muligheden eller havde overskuddet til det. Derfor er tilgangen nu ændret. Og jeg er glad for at se, hvor godt det har virket, sådan at langt flere nu kommer i kontakt med pårørendevejlederen. Det er virkelig et stærkt arbejde.

ap

 

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Socials artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Socials artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Social.

Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.