En kommune kan ikke nægte eller fratage en borger retten til borgerstyret personlig assistance (BPA) eller kontant tilskud alene på grund af enkeltstående tilfælde af adfærd, der taler imod, at borgeren kan fungere professionelt som arbejdsleder for sine hjælpere.
Det slår Ankestyrelsen fast i en principmeddelelse om kommuners vurdering af borgeres egnethed til at fungere som arbejdsleder i forbindelse med BPA og kontant tilskud.
En forudsætning for begge ordninger er, at borgeren er i stand til at fungere som arbejdsleder for hjælperne, fx at planlægge arbejdet, varetage oplæring, udarbejde jobbeskrivelser, udvælge hjælpere og afholde møder og samtaler med dem.
Rollen som arbejdsleder stiller også krav til borgerens adfærd overfor hjælperne, og det er på baggrund af to kommunale afgørelser vedrørende det forhold, at Ankestyrelsen nu har udsendt en principmeddelelse.
Uproportionalt at fratage BPA
I den ene sag fastslår styrelsen, at det ikke var proportionalt at fratage en borger BPA-ordningen på grund af, at borgeren ved én lejlighed havde lånt 6.000 kr. af sin hjælper, selvom styrelsen giver kommunen ret i, at det ikke er foreneligt med rollen som arbejdsleder at låne penge af sine ansatte.
Ankestyrelsen lægger imidlertid vægt på, at borgeren dels ikke havde brugt ansættelsesforholdet til at lægge pres på hjælperen, dels ikke havde modtaget vejledning om krav til adfærd som arbejdsleder.
Desuden havde borgeren heller ikke tidligere hverken modtaget nogen advarsel mod at låne penge fra hjælpere eller tidligere udvist adfærd, som ikke er forenelig med rollen som arbejdsleder.
Ikke tilstrækkeligt belyst
I den anden sag slog styrelsen fast, at en kommune ikke havde belyst en sag tilstrækkeligt til at kunne give en borger afslag, hvorfor sagen blev hjemvist. En borger havde søgt om en BPA-ordning og desuden kontant tilskud, men blev afvist med henvisning til, at vedkommende tidligere havde vist sig uegnet som arbejdsleder på grund af groft og fornærmende sprog over for hjemmehjælpere, som kom i borgerens hjem.
Men Ankestyrelsen lægger vægt på, at der ikke er tilvejebragt nye oplysninger, som understøtter, at borgeren stadig udviser en adfærd, der er uforenelig med rollen som arbejdsleder. Desuden fastslår styrelsen, at spørgsmål til hjemmehjælpere om, ”hvor dum har man lov til at være”, og sms-beskeder, hvor borgeren i kraftige vendinger frabeder sig deres hjælp samt spørger "hvad helvede er det I ikke fatter", ikke isoleret set ikke gør borgeren uegnet som arbejdsleder.
Kommunen skal derimod både forholde sig til borgerens evne til at kunne tilrettelægge hjælpen og fungere som daglig leder for hjælperne og om adfærden over for hjælperne er forenelig med at være arbejdsleder. Til det formål kan kommunen indhente oplysninger fra relevante fagpersoner om borgerens funktionsniveau og på den baggrund foretage en faglig vurdering af, om borgeren kan fungere som arbejdsleder, skriver Ankestyrelsen.
De to tilskudsordninger kan tildeles personer med varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne til dækning af udgifter ved ansættelse af hjælpere til blandt andet pleje, ledsagelse og løsning af praktiske opgaver i hjemmet.
sfe
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Socials artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Socials artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Social
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.