
AARHUS: En ny tilgang til udsatte borgere i Aarhus Kommune har hjulpet mere end 100 i gang med MitID – og derved givet dem en helt nødvendig trædesten til at håndtere de udfordringer, de slås med ved siden af, lyder det fra kommunen.
Den nye tilgang er et resultat af en række prøvehandlinger sat i verden af kommunens Udvalg for Mangfoldighed og Ligestilling.
Omkring 20 pct. af den danske befolkning har problemer med MitID. Det er ca. hver femte dansker, som er svært udfordret af, at vores verden bliver mere digital – og det er et kæmpe problem, der på skaber ulighed og udspringer af ulighed — det er nemlig især borgere som i forvejen er udsatte, som har svært ved MitID.
Præcis derfor har problemstillingen været en af dem, der har optaget Udvalget for Mangfoldighed og Ligestilling og været genstand for et af flere forsøg med nye måder at hjælpe borgerne på, som udvalget har taget initiativ til. Forsøget bliver nu gjort permanent efter den store succes. I al sin enkelthed fordi forsøget har gjort det lettere for dem, der har det svært.
Kreativ tænkning
- Det er fantastisk at opleve, hvordan vi ved at trække på mange forskellige kompetencer og erfaringer har fundet vej til en løsning, der har gjort en stor forskel – og ikke mindst når det er for nogle af vores udsatte borgere. Vi satte ud i udvalget med temaet om ”mere lighed i mødet mellem borgere og kommune”, og her er vi takket være alle gode kræfter virkeligt lykkes. Det er både glædeligt og opløftende og giver god energi til vores fortsatte arbejde de næste to år, hvor temaet bliver ”Taler vi til alle", siger forperson for udvalget Mette Bjerre (SF).
To primære udfordringer blev identificeret gennem samtaler med Aarhus Kommunes Borgerservice og Væresteder. De udsatte borgere har svært ved at bestille tid og mange af dem, har ikke to typer af legitimation på sig, som er nødvendigt for at oprette MitID, men begge dele blev der fundet løsninger på.
Så nu kan udsatte borgere møde op uden aftale i Borgerservice sammen med en af de medarbejdere fra Værestederne, de i forvejen er i kontakt med og blive betjent umiddelbart. Og takket være kreativ tænkning i Borgerservice, kan der laves en såkaldt administrativ, intern bopælsattest som ny legitimation, så kravet om to typer bliver opfyldt.
ka
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Socials artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Socials artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Social
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.