Undervisningsminister Merete Riisager (LA) indleder nu et fundamentalt opgør med den måde, som det danske uddannelsessystem håndterer tosprogede børn af indvandrere med en især mellemøstlig baggrund. Den danske model har simpelthen spillet fallit, mener hun.
- Den danske pædagogiske tradition kolliderer helt overordnet med det mellemøstlige børnesyn og børnetradition, siger Merete Riisager til Jyllands-Posten.
Undervisningsministeriet har samlet en lang række data, der viser, at børn med en ikkevestlig baggrund klarer sig dårligere sprogligt, allerede når de er halvandet år gamle, og at det forfølger dem hele vejen gennem uddannelsessystemet. De får dårligere uddannelser – også selv om de er født i Danmark.
Derfor siger ministeren nu direkte, at skolen ikke kan klare denne udfordring – i stedet skal der stilles krav til forældrene om, at de i højere grad giver børnene de grundlæggende kompetencer, der er brug for, inden børnene begynder i skolen.
ka
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Socials artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Socials artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Social
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.