
Børn og unge skal have et sted at henvende sig, hvis deres skole ikke griber ind over for mobning. Derfor er ministeren nu klar med en model for etablering af en klageinstans under Dansk Center for Undervisningsmiljø.
Klageinstansen skal være sidste udvej, og ministeren lægger op til, at elever og forældre i første omgang indbringer sager til kommunalbestyrelsen, hvis der er tale om kommunale institutioner, og til skolens bestyrelse, hvis det drejer sig om frie grundskoler og selvejende institutioner.
- Det giver god mening at lade klageinstansen være sidste udvej. Det er væsentligt at der er mulighed for at arbejde med udfordringerne lokalt, og med dialogen som værktøj, inden klageinstansen aktiveres, siger centerleder i Dansk Center for Undervisningsmiljø, Jannie Moon Lindskov, og understreger, at hun ser frem til den videre proces med at få etableret instansen hos Dansk Center for Undervisningsmiljø.
- Jeg håber, det får en disciplinerende effekt, så man begynder at arbejde mere seriøst med mobning lokalt. Det handler ikke om at slå bestemte institutioner i hovedet, men erfaringer fra Sverige og Norge viser, at et klageorgan med sanktionsmuligheder medvirker til en stærkere lokal forebyggelse af mobning. Det er dét mål, vi gerne vil nå, så børnene oplever et mobbefrit miljø, siger Ellen Trane Nørby til Berlingske.
Mens tiltaget roses af Børns Vilkår og Danske Skoleelever, er både Danmarks Lærerforening og Skolelederforeningen forbeholdne.
- Det er ikke det, der skal til. I Danmark har vi en god tradition for samarbejde mellem skole og forældre, og det er den vej, vi skal, siger skoleledernes formand, Claus Hjortdal til Berlingske.
Regeringen inviterer nu Folketingets partier til forhandlinger om sagen.
Ritzau
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Socials artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Socials artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Social
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.