
NÆSTVED: Farvel til lang ventetid, visitations-besøg og bureaukrati. Goddag til, at borgerne selv kan booke tid til en direkte afklaring og besøg på Hjælpemiddelvisitationen og i mange tilfælde få et hjælpemiddel med hjem samme dag, lyder det nu fra Næstved Kommune.
Ventetiden på at få udleveret kørestole, badebænke, arbejdsstole til køkkenbrug, strømpepåtagere og en del andre hjælpemidler er kraftig forkortet for borgerne, efter at Hjælpemiddelvisitationen har omlagt ansøgning-, vurderings- og udleveringsprocessen.
Tidligere måtte borgeren ofte indstille sig på et langstrakt forløb med flere enkeltstående besøg og møder med visitator og depotmedarbejder for at indhente oplysninger, afprøve forskellige hjælpemidler og få dem indstillet samt fragtet hjem. Nu er hele processen lagt sammen ud fra devisen ”samme dag under samme tag”.
Kørestol med hjem
- Vi har gjort det mindre kompliceret at få fat i et hjælpemiddel. Man kan sige, at vi har stablet de nødvendige processer, så flere ting foregår på samme dag. Det er vigtigt for os, at borgeren får deres hjælpemidler hurtigt og enkelt, fortæller Michael Perch (S), formand for Socialudvalget.
Borgeren kan nu booke en tid, som passer bedst. Via bookingsystemet får borgeren tilsendt spørgsmål, som skal besvares inden mødet, så visitator kan forberede sig.
Det møde finder sted i Hjælpemiddelvisitationen, hvor en borger fx kan afprøve flere forskellige typer kørestole - og få den indstillet på stedet. Mange kørestole kan klappes sammen, så i de tilfælde, hvor borgeren er ankommet i bil med bagagerum, kan borgeren tage stolen med hjem samme dag.
ka
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Socials artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Socials artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Social
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.