
VIBORG: Viborg Kommune har taget initiativ til at styrke børns sprog og trivsel i dagtilbud med indsatsen Vi lærer sammen. Kommunen har valgt at sprogvurdere alle børn omkring tre år og inddele dem i tre indsatsgrupper: Cirka 80 procent af børnene i kommunen er omfattet af den generelle indsats, mens 10 procent indgår i en fokuseret indsats og de resterende 10 procent i en særlig indsats. Det oplyser kommunen.
Viborg Kommune er den første kommune til at inkludere alle dagplejere og kommunale børnehuse på én gang i indsatsen. Partnerskabet med TrygFondens Børneforskningscenter og Aarhus Universitet er et fire-årigt projekt, der skal styrke børns sproglige kompetencer, før-skriftlige færdigheder og matematiske opmærksomhed.
Helt konkret har indsatsen fokus på disse fire kerneelementer, der er:
- At understøtte børns udvikling indenfor fire centrale læringsområder: sprog, matematik, eksekutive funktioner og socioemotionelle kompetencer,
- Fokus på interaktionskvalitet gennem brug af understøttende og differentierende strategier,
- At tilbyde alle børn rige og varierende læringsmiljøer gennem hele dagen og
- Systematiske refleksioner over egen praksis og børnenes udvikling.
Et eksempel kan være, at pædagogerne vil understøtte og guide barnet i sprogforståelsen ved fx at sige: "Se, trøjen er rød. Hvilken farve har trøjen?"
- En styrke i indsatsen er, at vi kommer til at lære, hvordan vi med små justeringer i vores hverdag kan underbygge arbejdet med at udvikling børns sproglige kompetencer. Sprog har ikke kun betydning for børns trivsel, læring, udvikling og dannelse. Det kan også have betydning for, hvordan børnene klare sig i skolen og senere på ungdomsuddannelserne. Derudover stopper indsatsen ikke, når kompetenceudviklingen er færdig, men bliver nye måder at arbejde på i dagtilbuddene fremover, skriver Cita Ammitzbøl, projektkoordinator, til DK Nyt.
Der stilles en række materialer til rådighed, men det pædagogiske personale anvender deres faglige dømmekraft til at omsætte kerneelementerne til sjove og engagerende samtaler og lege, der passer til børnegruppen og den pædagogiske praksis, skriver Cita Ammitzbøl.
Børnene udvikler deres ordforråd
Forskning fra TrygFondens Børneforskningscenter viser, at indsatsen Vi lærer sammen har en stor effekt på børns sproglige og sociale udvikling. Børnehavebørn udviklede over deres ordforråd 68 procent mere end børn i børnehaver, der ikke arbejdede med indsatsen. Børn i vuggestue og dagpleje forstod 18 procent flere ord og kunne selv udtrykke ni procent flere ord.
- Vi ved, at vores sproglige kompetencer bliver grundlagt tidligt i livet. Derfor er det vigtigt, at vi bliver endnu mere systematiske i at støtte barnets sproglige udvikling i vores dagtilbud. Med Vi lærer sammen, styrker vi systematikken på tværs af dagtilbud, så vi sikrer, at vi gør en forskel for alle børn, siger Trine Verner Jensen, dagtilbudschef i Viborg Kommune, siger Trine Verner Jensen, dagtilbudschef i Viborg Kommune.
I partnerskabet samarbejder forskere og konsulenter fra TrygFondens Børneforskningscenter med både forvaltning og pædagogiske ledere og medarbejdere om at implementere Vi lærer sammen. Dette sker bl.a. gennem løbende kompetenceudvikling, der klæder alle på til at arbejde systematisk med at styrke børns sprog og udvikling på tværs af dagpleje, vuggestue og børnehave, samt i en kontinuerlig videns- og erfaringsudveksling mellem Viborg Kommunes og Børneforskningscenteret.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Socials artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Socials artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Social
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.