
De pårørende oplever, at de står meget alene med ansvaret, når ældre med demens skal træffe beslutningen om at holde op med at køre bil.
Det viser en ny undersøgelse fra SFI, som bygger på spørgeskemaer og interviews med pårørende og praktiserende læger, og som er finansieret af Trygfonden.
Mens de deltagende læger oplever, at de har tilstrækkelig viden til at vurdere køreevnen hos patienter med demens, så efterlyser de pårørende, at andre aktører også inddrages, og særligt, at koordineringen mellem dem bliver bedre. Udover lægen, som har ansvaret for at sagsbehandle fornyelse af kørekort til samtlige bilister over 75 år, kan de andre aktører være demenskoordinatorer, politiet, embedslægen eller demensklinikker.
Undersøgelsen viser, at de pårørende oplever en del fejl og misforståelser i kontakten med myndighederne, fx i form af modsatrettede beskeder eller manglende opfølgning. Det skaber frustration og forlænger en proces, der i forvejen er præget af både bekymringer og konflikter med den demensramte.
'I fremtiden vil der formodentlig komme flere familier, der skal håndtere deres demente pårørendes kørselsstop, og vores undersøgelse tyder på, at de har brug for mere støtte i processen, end de får nu,' siger seniorforsker Anu Siren, som står bag undersøgelsen.
Undersøgelsen viser, at de pårørende har en helt central rolle i processen, når nogen holder op med at køre bil på grund af demens. Mange af dem oplever, at det er et tungt ansvar at være så meget inde over processen, blandt andet fordi de fleste negative reaktioner på at måtte undvære kørekortet går ud over de pårørende. De ønsker ikke at være så involverede, men vil gerne have inddraget fx demenskoordinatorer.
Ifølge undersøgelsen lyder internationale anbefalinger på, at man skal planlægge kørselsstoppet i god tid, så personen med demens har medbestemmelse. Resultaterne tyder på, at der kunne være potentiale i at hjælpe både de pårørende og personer med demens i at gennemgå transitionen med at holde op med at køre bil, hedder det i konklusionerne.
For selv om de pårørende ofte tager den svære snak om sikkerhed og bilens praktiske betydning, bliver emner som transport efter kørselsstoppet eller overvejelser om at flytte et andet sted hen sjældent diskuteret. Det manglende kørekort har ellers store konsekvenser, fordi de, der skal stoppe med at køre, har svært ved at bruge offentlig transport, cykle eller gå, og derfor bliver de meget afhængige af andre efter kørselsstoppet.
Lige nu er et lovforslag i høring, hvor alderskravet for kørekort til ældre fjernes. Hvis lovændringen bliver vedtaget, bliver både lægens løbende dialog med de ældre og en klar ansvarsfordeling mellem læge, politi og embedslæge ekstra vigtig, så de pårørende ikke skal opleve så stor usikkerhed, fastslår rapporten.
Læs mere om rapporten her.
ak
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Socials artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Socials artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Social
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.