
Den landsdækkende anti-radikaliseringshotline har efter et halvt år modtaget 31 opkald. Hotlinen bygger på flere års erfaring fra Østjyllands Politi, Aarhus Kommune og anti-radikaliseringsenheden Vink i Københavns Kommune, hvor man i begge byer har en lokal hotline.
Ifølge Anna Mee Allerslev (R), beskæftigelses- og integrationsborgmester i Københavns Kommune, er der netop nu mere brug for den nationale anti-radikaliseringshotline, end der tidligere har været.
- Hvis vi ser bare fem år tilbage, har trusselsbilledet ændret sig markant. Vi kan se, at Islamisk Stat og andre ekstreme miljøer rekrutterer meget mere aggressivt, end vi har set før. Denne blodige sommer i Europa har desværre været et frygteligt minde om, hvor galt det kan gå, når unge mennesker bliver radikaliseret, siger borgmesteren.
Udover den nationale hotline, har Aarhus og Københavns Kommune hver især en lokal hotline. I 2016 har den lokale hotline i Aarhus modtaget 26 henvendelser, mens København har modtaget 30.
Seks begrundede henvendelser
Københavns Kommune har efterfølgende vurderet, at seks af henvendelserne var begrundede, og er efterfølgende gået videre med dem. Der findes ikke et lignende tal for Aarhus eller den nationale hotline.
Samtidig er det ifølge borgmester Anna Mee Allerslev ikke til at sige, om man med hotlinen når ud til de rigtige.
- Vi forsøger hele tiden at gøre opmærksom på os selv, men det er svært at vide, om dem, der reelt udgør en trussel bliver nævnt i hotlinen, siger borgmesteren.
Telefonens primære målgruppe er familie og venner, men ifølge borgmesteren er det også skoler, dagtilbud, sportsinstitutioner, der har et ansvar. Den nationale hotline er etableret som led i udmøntningen af satspuljeaftalen for 2015 om en styrket indsats til forebyggelse af radikalisering og ekstremisme.
Der er åbent for opkald dagligt på telefon 41749090.
Ritzau
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Socials artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Socials artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Social
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.