
Sociale viceværter i udsatte boligområder kan forebygge hver fjerde udsættelse af beboere, der ikke har betalt deres husleje. Det viser en ny undersøgelse fra Center for Boligsocial Udvikling (CFBU).
Opgørelser over antallet af udsættelser viser, at tallet var stigende frem til 2010, hvor der var knap 4.400 udsættelser på landsplan. Siden 2010 er antallet faldet støt, og i 2015 var der godt 2.500.
I mindst syv boligområder har boligselskabet i dag ansat sociale viceværter til at hjælpe udsætningstruede beboere. Irma Tonnesen, der har arbejdet som social vicevært i Lundtoftegade på Nørrebro, forklarer:
- Den sociale vicevært er en del af bebyggelsen og kan derved nemmere opsøge beboere, som er udsættelsestruede. Hvis jeg ikke træffer dem hjemme første gang, så ringer jeg bare på igen en anden dag, og så tager vi den derfra. Beboeren er ofte opgivende og meget flov over situationen og fortæller det sjældent til sine nærmeste – det er for svært. Derfor er det som regel en stor lettelse, når jeg fortæller om mit ærinde, og at jeg faktisk kommer for at hjælpe dem, så de kan blive i lejligheden.
Kan en fogedudsættelse undgås, er det både godt for den udsættelsestruede beboer, der kan blive i sit hjem, men også for boligorganisationen. CFBU’s beregninger peger på, at en fogedudsættelse i gennemsnit alene for boligorganisationen koster ca. 54.000 kr. Dertil kommer omkostninger for kommunen, for samfundsøkonomien og ikke mindst for den berørte lejer selv.
Udover forebyggelse af fogedudsættelser er de sociale viceværters fokuspunkter også at få gang i sociale aktiviteter i boligområdet eller indgå i konflikthåndtering- og mægling.
ka
Læs rapporten
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Socials artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Socials artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Social
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.