KØBENHAVN: FLORA, Albert, Abas og Line er nogle af navnene på de 11 robotter, Socialforvaltningen i Københavns Kommune i øjeblikket har under sig for at lette sagsbehandlingen, oplyser kommunen. De tager sig fx af aktindsigter, rapporter, lukning eller genaktivering af inaktive sager eller betaling af fakturaer.
Robotterne taler sammen med et eller flere fagsystemer, fx CSC Social, KMD Sag og Statens Udlændingeportal. På sigt skal arbejdet med robotter også indeholde integration med fx SKAT's fagsystemer. Det handler også om at være digitalt parat til at modtage nyuddannede socialrådgivere, der forventer at møde digitale platforme og redskaber, der frigiver tid til arbejdet med mennesker, lyder det:
- I Socialforvaltningen er vi faktisk first-movers på automatisering af myndighedsarbejde. Jeg oplever, at andre kommuner skæver til os og algoritmerne i vores robotter, da de bruger de samme fagsystemer, siger digitaliseringskonsulent Anush Bagratunjan, som siden 2016 har arbejdet med at udvælge robotterne, der kan klare en proces i Socialforvaltningen, hvor det giver mening at automatisere den.
eo
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Socials artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Socials artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Social
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.