SØNDERBORG: Da Arbejdstilsynet sidste sommer besøgte børne- og familieafdelingen i Sønderborg Kommune, så de et arbejdsmiljø, der var tynget af bunker af sager og stressede sagsbehandlere. Siden da har kommunen postet seks mio. kr. ekstra i afdelingen, og det har virket, viser en undersøgelse, som en ekstern arbejdsmiljørådgiver lavede i december.
- Medarbejderne tilkendegiver, at der er kommet mere rød tråd i arbejdet, siger direktør i Børn og Uddannelse i Sønderborg Kommune, Carsten Lund.
- Den enkelte socialrådgiver har færre sager, og vi har ramt målskiven med 30 sager per socialrådgiver, hvor socialrådgiverforeningens anbefaling hedder 25-35, siger han.
Samlet adresse
Kommunen har brugt de seks mio. kr. på at hyre flere socialrådgivere og et eksternt socialrådgiverfirma, samt samle alle medarbejderne, så de nu sidder på samme adresse i kommunen. Det har dog ikke været en let proces.
Medarbejderne har haft svært ved at få lukket sagerne helt, fortæller Carsten Lund:
- Det har været stressende for medarbejderne, men den socialfaglige indsats har været i orden. Men vi kunne dog ikke følge med i at få lavet indberetningerne færdige, siger han.
ka
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Socials artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Socials artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Social
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.