Ankestyrelsens redegørelse om sagsbehandlingen i Udbetaling Danmark i 2015 viser, at styrelsen har stadfæstet 79 procent af de sager, der er klaget over. De er altså behandlet korrekt, lyder det fra styrelsen.
Samtidig viser redegørelsen, at Udbetaling Danmark ikke altid sender klager videre til Ankestyrelsen efter reglerne i retssikkerhedsloven. Der er også problemer i forhold til forvaltningsretten, når Udbetaling Danmark skal partshøre eller begrunde afgørelserne.
I 2015 var der færre indkomne sager end i de to foregående år: 3.093 mod 3.635 i 2013 og 4.135 i 2014. De fleste klagesager handler om boligstøtte, og her stadfæstede Ankestyrelsen 85 pct. af sagerne.
I alt stadfæstede styrelsen 79 pct. af de sager, der blev realitetsbehandlet. 10 pct. blev hjemvist – altså sendt tilbage til ny behandling hos Udbetaling Danmark. 11 pct. blev ændret.
Der er stor forskel på, hvor ofte Ankestyrelsen kritiserer sagsbehandlingen på de forskellige områder. Sager om international pension modtager kritik i 26 pct. af klagesagerne. For sager om boligstøtte er tallet 52.
Læs Redegørelse om behandlingen af klagesager fra Udbetaling Danmark 2015
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Socials artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Socials artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Social
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.