Ankestyrelsen afgjorde cirka 2.300 klager over Udbetaling Danmark i 2016. Det viser Ankestyrelsens redegørelse om sagsbehandlingen i Udbetaling Danmark i 2016.
Ankestyrelsen har i 2016 stadfæstet cirka syv ud af ti klagesager over Udbetaling Danmark. Udbetaling Danmark har således afgjort sagerne korrekt i 70 pct. af de sager, der er klaget over. 23 pct. blev hjemvist – altså sendt tilbage til ny behandling hos Udbetaling Danmark. Ankestyrelsen ændrede 7 pct. af sagerne.
Der er kommet væsentlig flere sager i 2016 end i 2015. De fleste klager handler om boligstøtte og social pension, og her stadfæstede Ankestyrelsen henholdsvis 70 og 35 pct. af sagerne.
Antallet af hjemviste sager er steget i 2016 sammenlignet med perioden 2013 – 2015. Stigningen skyldes blandt andet en udløber af Ankestyrelsens principmeddelelse 72-16 om anvendelsen af agterskrivelser i sagsbehandlingen af pensionssager.
Samtidig viser redegørelsen, at Udbetaling Danmark har problemer med de forvaltningsretlige regler, når myndigheden skal partshøre eller begrunde afgørelserne.
Der er stor forskel på, hvor tit Ankestyrelsen kritiserer sagsbehandlingen. Sager om international pension får kritik i 31 pct. af klagesagerne. For sager om boligstøtte er tallet 81.
ka
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Socials artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Socials artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Social
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.