
Mindre end to år efter at skolereformen trådte i kraft, viser en ny undersøgelse, at den har haft negative konsekvenser for de børn og unge med handicap, der gerne vil dyrke idræt. Over 40 pct. af klubberne i undersøgelsen har oplevet, at børn og unge opgiver at dyrke sport som følge af reformen.
Undersøgelsen er lavet af Dansk Handicap Idræts-Forbund (DHIF) og omfatter 41 klubber, der tilbyder idræt til børn med funktionsnedsættelser – som eksempelvis ADHD, udviklingshæmning og cerebral parese (spasticitet). Den konkluderer blandt andet, at børnene – i kraft af en længere skoledag – er trætte og mangler energi til at dyrke sport i fritiden og derfor er stoppet.
– Det er rigtig ærgerligt, at skolereformen særligt er gået ud over idrætsdeltagelsen hos de svage elever. Vi vil gerne opfordre beslutningstagere og skoler til at gøre deres for at sikre, at alle, også børn og unge med handicap, har gode muligheder for at dyrke idræt i skoletiden og efter. Og det er noget, vi som handicapidrætsorganisation rigtig gerne vil hjælpe dem med, siger Niels Christiansen, direktør i DHIF.
Undersøgelsen viser blandt andet, at 54 pct. af foreningerne i høj grad eller nogen grad har oplevet, at børnenes hverdag er blevet presset efter skolereformen.
Rammer de svage børn særlig hårdt
Undersøgelsen tyder desuden på, at skolereformen har haft større konsekvenser for idrætsdeltagelsen blandt børn med funktionsnedsættelser, end den har haft for 'almindelige' børn uden handicap.
I en tilsvarende undersøgelse, som primært omfatter ikke-handicapidrætsklubber, som DGI gennemførte i efteråret 2014, svarede 30 pct. af foreningerne, at idrætsdeltagelsen faldt som konsekvens af skolereformen. Til sammenligning svarer 43 pct. af DHIF's foreninger, at børn er meldt ud som konsekvens af reformen. Undersøgelsen viser også, at handicapidrætsklubberne har mindre samarbejde med skolerne end almen-klubberne.
Børn med funktionsnedsættelser har oftere længere til idræt end deres kammerater uden handicap, fordi de har brug for specialiserede tilbud. De har ofte også sværere ved at koncentrere sig og bliver hurtigere trætte, qua deres handicap. Derfor påvirker den længere skoledag efter skolereformen dem mere end andre børn.
Se den samlede undersøgelse
Se også DGI's undersøgelse 'Skolereformens undersøgelse for idrætsforeningerne' fra 2014
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Socials artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Socials artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Social
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.