Manglende kvalitet har siden 2014 betydet, at 29 sociale tilbud og 133 plejefamilier er blevet lukket, skriver Jyllands-Posten. Fem socialtilsyn overtog dengang tilsynspligten fra kommunerne, men på trods af de mange lukninger, er kvaliteten fortsat ikke høj nok, mener flere parter.
Det skyldes blandt andet en sag fra Odder Krisecenter, som i 2015 blev godkendt af Socialtilsyn Midt og lukket igen efter seks måneder med store problemer. Centerets ejer er uddannet biolog.
Socialpædagogernes formand, Benny Andersen, er bekymret:
- Hver gang fagligheden ikke er i orden, rammes nogle mennesker. Man kan næsten ikke stille krav nok, siger han til Jyllands-Posten.
Ifølge Knud Aarup, som i 2012-2015 var direktør i Socialstyrelsen, var formålet med de nye tilsyn at få bugt med tvivlsomme bosteder:
- Vilkårene for det socialpædagogiske er i øjeblikket, at der ikke er krav om autoriseret personale på samme måde som i andre lignende brancher. Det kan man godt undre sig over, siger Aarup, som nu er formand for Socialpolitisk Forening.
'Brodne kar'
Michael Graatang, der er direktør i de private tilbuds sammenslutning, LOS, afviser, at der stilles for få krav.
- Det er helt ude i skoven. Vi er netop blevet underlagt et mere professionaliseret socialtilsyn, siger han.
På Christiansborg er Venstres socialordfører, Carl Holst, enig. Han mener ikke, der skal skærpes mere.
Ifølge Sara Birch Claces, socialchef i Dragør Kommune, der havde en kvinde indlogeret i Odder, er der stadig mange brodne kar i branchen.
- Vi oplever i den grad, at der er for få faglige krav til folk, som vil etablere et opholds- eller behandlingssted. Enhver med et godt hjerte kan starte op. Vi ser konsekvensen, når vi møder de inkompetente steder, som bliver sat i verden, siger hun til Jyllands-Posten.
Ritzau
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Socials artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Socials artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Social
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.