To ud af tre offentlige innovationer bliver skabt i samspil med borgere eller frivillige foreninger enten ved at være med til at igangsætte, fremme eller samarbejde om innovationerne, viser en måling fra Center for Offentlig Innovation i håndbogen 'Nyt sammen bedre'.
- Når borgere og frivillige foreninger deltager, bliver chancerne for forbedringer større. Civilsamfundet giver vitaminer, som får ideer til at vokse til løsninger på konkrete problemer. Det kan afhjælpe alt fra ensomhed til hjemløshed og hjertestop, siger analysechef i Center for Offentlig Innovation Ole Bech Lykkebo.
Borgere og frivillige foreninger løser ikke kun kendte problemer, men kan også gøre en forskel ved at pege på problemer set fra borgernes perspektiv, som den offentlige sektor givetvis ikke kender til bunds. Ifølge Ole Bech Lykkebo handler nye løsninger også om 'at tænke anderledes om de problemer, vi tror vi kender', og der er frivillige altså en vigtig aktør, fordi de ser med andre øjne på den sag, de kæmper for, lyder det.
Skal ikke kun måles på effektivitet
Når borgere og frivillige foreninger deltager, stiger chancerne for at give borgere større indsigt eller indflydelse, lyder konklusionen også.
- Effektivitet er vigtigt, men innovationer i den offentlige sektor måles også på en demokratisk bundlinje. Hvis en nyskabelse har givet borgerne større indsigt eller indflydelse, så er det en regulær værdi i sig selv. Og dén værdi skabes tre gange oftere, når borgere og frivillige foreninger selv spiller en aktiv rolle i innovationsprocesserne, siger Ole Bech Lykkebo.
Håndbogen viser også, at 80 pct. af alle offentlige arbejdspladser har indført mindst én innovation i perioden 2015-2016 ifølge COI's Innovationsbarometer, hvoraf de 66 pct. er udført i samspil med borgere eller frivillige foreninger.
Et eksempel er i Randers Kommune, hvor kommunen i samarbejde med en produktionshøjskole, lokale boligforeninger, Naturstyrelsen og en frivillig forening har udviklet et udsat naturområde. Et andet eksempel er på Jungshoved i Vordingborg Kommune, hvor en delebus kørt af frivillige borgere har skabt bedre og billigere kollektiv trafik og bedre mulighed for at komme rundt - udover at være et socialt samlingspunkt.
eo
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Socials artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Socials artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Social
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.