KØBENHAVN: Alle sagsbehandlere skal bruge den samme plan for forvaltning af børnesager. I maj sidste år fik Borgercenter Børn og Unge i Københavns Kommune kras kritik for forvaltningen i 77 børnesager, der alle indeholdt fejl, så nu samler kommunen alle tiltag til forbedring i en udviklingsplan.
Siden kritikken fra Borgerrådgiveren faldt sidste år, har kommunen fået Socialtilsynets Task Force til at gennemføre en række ledelsestilsyn, og det er blandt andet pointerne herfra, som skal samles og fungere som det styrende dokument i sagsbehandlingen fremover, lyder det i planen.
- Med udviklingsplanen er der i højere grad taget skridt til mere aktiv inddragelse af medarbejderne, blandt andet ved at de deltager i projektgrupper, som skal arbejde med at omsætte sporene i udviklingsplanen til praksis. Fx skal der arbejdes med at reducere styringsdokumenterne og sikre, at medarbejdere kender og benytter de retningsgivende styringsdokumenter i Borgercenter Børn og Unge, meddeler borgercenterchef Anne Steenberg i et skriftligt svar til dknyt.
Planen erstatter flere planer
Anne Steenberg oplyser, at flere af tiltagene fra en tidligere myndighedshandleplan er implementeret. Fx er der ansat områdejurister i alle enheder, etableret anbringelsesudvalg og læringsspor internt på arbejdspladserne, der sørger for vidensdeling og feedback.
Imens har kommunen stadig Socialtilsynets Task Force på besøg. Det betyder, at der hvert kvartal trækkes et fast antal sager ud til tilsyn, svarende til en sag pr. sagsbehandler. Med antallet af sagsbehandlere bliver det cirka 220 sager. Efter hvert ledelsestilsyn gives der systematisk feedback til hver enkelt sagsbehandler, og derefter udvælges temaer til læringsforløb tilpasset den enkelte enhed.
- Forvaltningen har allerede arbejdet på at forbedre kvaliteten og lovmedholdeligheden af sagsbehandlingen siden Borgerrådgiverens rapport i 2017, og forvaltningen kan bl.a. via de kvartalsvise ledelsestilsyn konstatere, at der er positiv fremgang med en høj kvalitet i sagsbehandlingen. Ledelsestilsyn vil fortsætte, således at der hele tiden er en god pejling på, hvor der opstår fejl og mangler i sagsbehandlingsprocessen, oplyser Anne Steenberg til dknyt.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Socials artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Socials artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Social
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.