I sidste uge genindførte regeringen de uanmeldte tilsyn i lufthavnen, der skal fange borgere på offentlig forsørgelse, der på ulovlig vis forsøger at tage sin ydelse med på ferie. Sidst den ordning var aktiv var fra 2010-2015, hvor der blev udsendt tilbagebetalingskrav for 10,6 mio. kr. på baggrund af 146 aktioner og mistanke om 1.385 tilfælde af socialt bedrageri. Det skriver Avisen.dk på baggrund af tal fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering.
Det er småpenge, der overhovedet ikke står mål med indsatsen, siger arbejdsmarkedsforsker og ekspert i socialt bedrageri, Morten Frederiksen, der er lektor ved Aalborg Universitet. Han kalder praksissen 'en meget ineffektiv måde at fange det (red. socialt bedrageri) på,' ligesom han også kalder tilsynene for 'overvejende symbolpolitik'.
Ifølge Morten Frederiksen bliver langt størstedelen af sociale bedrager dog fanget ved helt almindelige procedurer som udeblivelse fra samtaler på jobcentret eller i a-kassen, eller hvis børnene ikke møder i skole. I 2011 vurderede KMD, at socialt bedrageri årligt kostede staten og a-kasserne mellem 7 og 12 mia. kr. Og især i den sammenhæng blegner 10,6 mio. kr. over fem år, mener Morten Frederiksen.
rp
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Socials artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Socials artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Social
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.